31. joulukuuta 2011

Apua yöllisiin kauhukohtauksiin?

Olen kärsinyt näin aikuisiällä pikkulasten ongelmasta eli yöllisistä kauhukohtauksista jo ainakin yli kymmenen vuotta. Tai niin minä luulin tähän vuoteen asti. Oikeampi nimitys kohtauksilleni on kaiketi sittenkin yöllinen paniikkikohtaus. En tiedä. Kukaan ei ole vieläkään tullut kertomaan minulle näiden kahden eroa. Kohtauksissani herään juuri kun olen nukahtanut tunteeseen että kuolen.

Ostin jokin aika sitten iHerbistä orapihlajaa, koska sen sanotaan vahvistavan sydäntä ja ajattelin että ehkä se auttaisi selviämään kamalista talvisista lumitöistä. Vasta myöhemmin muistin että jokuhan sanoi netissä että orapihlajasta voisi olla apua yöllisiin paniikkikohtauksiin.

Ja auttoihan se, aluksi. Otettuani yhden pillerin en saanut yhtäkään paniikkikohtausta moneen päivään. Ihme juttu, mutta eihän pillerin vaikutus voi noin kauaa kestää. Plaseboa siis. Monta viikkoa jatkui näin.

Sitten koitti se yö jolloin sain paniikkikohtauksen vaikka olin ottanut orapihlaja-pillerin samana iltana. Nyt vastikään sain pahimman kohtauksen pitkään aikaan kun olin ottanut ensimmäisen kerran kaksi pilleriä kerralla.

Now Foodsin orapihlajaa pitäisi ohjeen mukaan ottaa kaksi pilleriä kolme kertaa päivässä. Monet ottavat kuulemma tuonkin ohjeen kaksinkertaisena, ja saavat siten orapihlajasta apua korkeaan verenpaineeseensa. Toisessa ostamassani, samanvahvuisessa orapihlajatuotteessa annosteluohje on yksi pilleri kaksi kertaa päivässä.

Vastaani on tullut sellainenkin orapihlajatuote jonka ohjeessa varoitettiin huimauksesta ja kiellettiin autolla ajo ja koneiden käyttö. Huh huh, rajua kamaa? Kas kun muissa tuotteissa ei vastaavaa varoitusta ole?

Ensimmäinen vaikutus jonka olin huomaavinani orapihlajalla olevan on se että se tuntui hidastavan sydämen sykettä. Ihan kuin joku beetasalpaaja. Voi olla että kuvittelen vain. Orapihlajalla tosin sanotaan olevan jopa lievä rauhoittava vaikutus, ja sehän kelpaisi.

Jatkan ihmiskokeitani mutta ei tästä miksikään ihmelääkkeeksi ole ainakaan minun kohdallani. Tai sitten pitäisi ottaa kovemmalla annostuksella.

Ei kommentteja: