20. joulukuuta 2011

Aivojen verenkiertohäiriö eli TIA-kohtaus

Vajaa vuosi sitten eli helmikuussa 2011 minulla oli kohtaus joka oli kaiketi ns. TIA-kohtaus. Kirjoitin tapahtuneesta täällä.

Juuri ennen koko tapahtumaa olin lukenut Robin Cookin kirjan jossa kerrottiin kiropraktikoiden "hoitojen" aiheuttamista niskan verisuonivaurioista ja kuolemista. Ja kun niskani sitten nitkahti sinä aamuna niin tosissaan pelkäsin, ja sittenhän kohtaus iski.

Mutta oikeasti minulle valkeni vasta nyt että kaulaverisuonen repeämä voi aiheuttaa aivoverenkiertohäiriön. Itse asiassa se on nuorilla sen yleisin syy. Ja repeämän yleisin syy on vamma. Harvinaisissa tapauksissa jopa esimerkiksi voimistelu tai pelkkä taaksepäin katsominen voi aiheuttaa repeämän.

Olen nyt täysin vakuuttunut siitä että TIA-kohtaukseni syy oli juuri tämä: niska nitkahti --> vaurio verisuoneen --> veritulppa --> tia-kohtaus. On toki mahdollista että olen väärässä, mutta tämä on kaikista loogisin ja oireisiin sopivin vaihtoehto. Minulla koski kovasti niskaan ja sitä jatkui monta päivää kohtauksen jälkeenkin.

Hyvä uutinen on se että ennuste on "erittäin hyvä" ja verisuonen vaurio paranee melkein aina viimeistään muutaman kuukauden kuluessa. Ja on helpottavaa "tietää" tai luulla että tapahtuneelle oli jokin konkreettinen syy.

Ei kommentteja: