30. heinäkuuta 2009

Särkänniemi

Käytiin maanantaina Särkänniemessä. Olen käynyt siellä useasti mutta edellisestä reissusta oli jotain 15 vuotta. Ylipäänsä en ollut käynyt missään matkalla noin kymmeneen vuoteen. Särkänniemeen olin halunnut usean vuoden ajan. Matkan ajankohdan valitseminen oli todella vaikeaa. Alunperin oli tarkoitus lähteä 4.8. mutta minulla onkin silloin töitä. Torstaita mietin myös pitkään mutta minulla on perjantaina töitä joten se olisi ollut huonompi homma.

Lähdettiin Kuopiosta klo 8.13 junalla. Jännitti hiukan saataisiinko paikat. Juna Helsinkiin olikin aika täysi. Pieksämäellä vaihdettiin. Perillä Tampereella oltiin puolen päivän maissa. Ensiksi käytiin Rossossa syömässä, sitten käveltiin Särkänniemeen. Lipunmyynnissä oli ihan kiitettävästi jonoa. Ehdittiin sopivasti klo 14 Delfinaarion näytökseen.

Lukemattomista Särkänniemi-vierailuista huolimatta en ollut koskaan käynyt sen Lasten eläintarhassa, joten sinne suunnattiin seuraavaksi. Marsut olivat piilossa mökeissään. :(

Taidetiin käydä vain viidessä laitteessa. Ensiksi Koskiseikkailussa, joka olikin tosi hauska. Meinattiin jäädä loppuvaiheessa yhteen kohtaan jumiin, ja jäljessämme lähtenyt lautta ohitti meidät.

Hurjin laite jossa käytiin taisi olla ketjukaruselli eli Wave Swinger. Jotkut vähän katsoivat pahalla kun aikuiset menivät lasten laitteisiin eli autoajelu Kantti x kanttiin ja Taikajoelle. Tukkijoessa oli tietysti pakko käydä ja kastuttiinkin kivasti. Metkulaan en kehdannut mennä vaikka halusin.

Matkamuistoksi mukaan tarttui jääkaappimagneetti, delfiini-superpallo kissoille ja koriste-esine sekä mielialasormus, jollaisen olen jo pitkään halunnut.

Sitten akvaario, Näsinneula ja planetaario.

Planetaarion esityksen jälkeen kello oli vailla kuusi ja päätettiin lähteä pois. Bussipysäkille mentäessä siellä oli bussi mutta se ei ollutkaan nelonen. Ei tosin tarvinnut montaa minuttia odottaa kun sekin tuli. Kun junaliput oli ostettu mentiin syömään Mäkkäriin. Sitten käytiin vielä koskella, Akateemisessa kirjakaupassa ja Stockmannilla. Keskimmäisestä ostin kaksi ulkomaalaista kissa-lehteä.

Viimeinen juna Kuopioon läks 20.05 ja perillä oltiin 23.23. Viimeisellä bussilla kotiin. Oli aika pimeää kun katuvalot eivät jostain syystä palaneet.

Tiistaina nukutti pitkään. Kiva mutta rankka reissu.