Näytetään tekstit, joissa on tunniste ruoka. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste ruoka. Näytä kaikki tekstit

23. lokakuuta 2025

Terveyskarkki

Sweet-Switch Fruit Fiesta on sokeriton hedelmämakeinen. Se sisältää liivatetta eli kollageenia. Ja kollageeninhan väitetään vähentävän ryppyjen ilmestymistä iholle. Tämä karkki sisältää myös C-vitamiinia joka tehostaa kollageenin muodostumista. 

 

Todellinen anti-age-karkki siis!

 

Eikä tässä suinkaan vielä kaikki! Fruit Fiesta sisältää myös luteiinia, eli se on hyväksi myös silmille.

 

Karkki joka silottaa rypyt, saa vatsan toimimaan ja ehkäisee keripukkia!

 


 

 

Mutta suosikkini on kuitenkin nämä vegaaniset eli liivatteettomat eli ei-terveysvaikutteiset sokerittomat mansikat. Erittäin addiktoivia.

 


 

Näitä molempia karkkeja saa Kuopiossa Kolmisopen Citymarketista.

 

26. helmikuuta 2025

Mitä köyhä karppaaja syö päivässä

En koskaan saa ostettua kahden viikon ruokia alle 150 eurolla. Eli minulla menee ruokakauppaan kuukaudessa yli 300 euroa. Eli kun ainoa tuloni on opintotuki 279 euroa, niin tää yhtälö ei vaan toimi. Vaikka pyrin nykyään ostamaan halvinta paskaa niin ei vaan onnistu. Toki tuohon summaan kuuluu myös hygieniatuotteet ym.

 


 

En syö lounasta ollenkaan, vaan syön lounasaikaan aamupalan. Aiemmin se oli kaksi palaa Ketoisen leipää juustoviipaleiden kanssa. On minulla vieläkin Ketoisen leipää jäljellä, mutta syön nyt vaihtelevasti muutakin. Eli joko kaksi voissa paistettua kananmunaa, tai kaksi palaa Rostenin viljatonta siemennäkkileipää niillä juustoviipaleilla.

 

Sitten onkin heti jo iltapäiväteen aika. Sen kanssa saatan joskus syödä sokeritonta suklaata. Lindtin on parasta, mutta kallista. Muita on esim. Red-merkin suklaat. Ja Lidlin sokeriton suklaa on ihan ok, hyvin samanlaista kuin tuo Lindtin.

 

Päivällisellä syön 200 gr pakastevihanneksia, yleensä joko Prisman Kotimaista porkkanakuutioita, tai parsakaalia. Luovuin tuoreista vihanneksista kun meni hermot siihen että ne olivat aina homeessa. Ennen laitoin parsakaalien päälle oliiviöljyä, mutta se on nykyään liian kallista, ja käytän päivällisen yhteydessä nykyään vain voita. Sitten lisäksi jotain lihaa. Esim. kanaa tai jauhelihaa. Harvemmin kalaa, sekin on kallista enkä siedä ruotoja.

 


 

Iltapalaksi pala juustoa ja sokeroimaton/maustamaton viili tai jogurtti. Tuntuu siltä että syön liikaa maitotuotteita, mutta en keksi muutakaan halpaa, vähähiilihydraattista ja miellään runsasrasvaista. Joskus syön myös manteleita tai pähkinöitä.

 

Saatan syödä myös Gullon-merkin gluteenittoman ja sokerittoman suklaahippukeksin. Tuo on ainoa vastaava tuote jonka tiedän Suomen markkinoilla. Muistelen kaiholla karppausbuumin aikoina myynnissä olleita sokerittomia ja viljattomia sitruunamuffinseja.

 

Omasta mielestäni syön liian vähän, ja paino onkin tippunut lähes 10 kiloa sen jälkeen kun menetin työni. Painan nykyään 47 kiloa. Mutta vaikka syön vähän niin ruokakauppalasku on hirveä... 

 

No ensimmäisenähän pitäisi luopua teestä. Täysin turhaa. Ja harrastan vielä kallista teetä eli Clipperiä, noin neljä kertaa päivässä.

 

Miksi minulla menee ruokaan niin paljon rahaa?

 

Yksi syy on karppaus. Viljallinen sokeripaska olisi tietysti kaikkein halvinta. Ja peruna. Koska "köyhäilen" nykyään niin sitä perunaa on "pakko" syödä vähän, esim. valmisruuissa. Viljattomat ja perunattomat valmisruuat ovat kalliita. Halvimmissa valmisruuissa ärsyttää se että niissä voi ja kerma on korvattu halvemmilla ja epäterveellisillä kasviöljyillä. Kun vertaa vaikkapa Pirkan ja Kokkikartanon kinkkukiusauksen ainesosaluetteloiden eroja.

 

 


 

Minulla vaan yksinkertaisesti on niin kallis maku. Esimerkiksi kanoissa minulle kelpaa lähinnä vain kallein uunikana. Esim. kanasuikaleita en voi sietää. Ja nyt kävi äskettäin niin että rupesi ällöttämään kanankoivetkin, kun oksetti ennen ja jälkeen niiden syömisen. Minähän olen semmoinen snobi etten tykkää teollisesta/pakatusta jauhelihasta, vaan sen pitäisi olla kaupassa jauhettua.

 

Vaikeeta on köyhällä kermaperseellä. 


17. tammikuuta 2025

Suosikkiteeni

Olen teen suurkuluttaja. Juon teetä vähintään kolme kertaa päivässä. Alan olla huolissani tee-addiktiostani, joulukuussa teetä meni kepeästi sen viisi kertaa päivässä. Ja sehän estää raudan imeytymistä.


Mutta olen myös nirso, harvasta teestä oikeasti tykkään. 

 

Muumi-teejoulukalenterin teet olivat minulle pettymyksiä. Pahoja, pahoja teitä. Yhden heitin roskiin edes kokeilematta. Siinä oli jasmiinia, haisi hajuvedelle, hyi.


Nordqvistin glögitee, pahaa. Aattelin että roskiin menee, mutta päätinkin laittaa vahingon kiertämään. 


Aiemmin join aamuisin Earl Grey-teetä, mutta nykyään hyvää sellaista on vaikea löytää. Tai sellaista jossa olisi aitoa bergamottia pelkän aromin sijasta.


Onneksi löysin hyvän musta tee-vaihtoehdon aamuihin, ja se on Clipperin summer berry. Siinä on mustaherukkaa, mansikkaa ja vadelmaa.

 



Mutta em. teetä saa täällä vain Citymarketista eikä Prismasta. Kun unohdin tilata tuota niin piti kokeilla jotain muuta Prisman teetä. Yllätys olikin että Coopin musta mansikkatee on mielestäni tosi hyvää, paljon parempaa kuin Clipperin vihreä mansikkatee. Tuossa Coopin teessä on jopa aitoa mansikkaa eikä pelkkää aromia. Miten niin voi olla halpisteessä?


Clipper on muutenkin suosikkimerkkini teissä. Sen vihreä tee &  Echinacea kuuluu jokaiseen iltapäivääni. Vaikka jotkut kai väittää että tuota Echinaceaa eli punahattua ei saisi käyttää jatkuvasti. No enpä tiedä miten paljon sitä tässä teessä on.

 



Iltaisin olen juonut jo niin monta vuotta tätä: Clipper vihreä tee & sitruuna.

 


 

Mutta nykyinen ykkössuosikkini teissä on Forsmanin joulutee. Siinä on vihreää teetä, appelsiiniä ja kuusenkerkkää. Piti hamstrata sitä Prismasta kun Citymarketista ei saanut. Tosin en hamstrannut tätä ollenkaan tarpeeksi, olisi pitänyt ostaa niin että riittää koko vuodelle. Olen oikeasti addiktoitunut tähän. Pakko juoda heti päivällisen jälkeen, viis siitä että sitten rauta ei imeydy.



 

Teetä hörppiessä kannattaa aina muistaa myös mikromuovit:

Commercial tea bags release millions of microplastics, entering human intestinal cells

(Clipper väittää että heidän teepusseissaan ei ole muovia)

26. marraskuuta 2024

Onko viljatonta leipää olemassa?

Viljattomia tuotteita valmistaneen Ketoisen mentyä konkurssiin olen kipuillut sen kanssa että mitä syödä nyt aamupalaksi. Hamstrattuja Ketoisen leipiä ja bageleita on onneksi vieläkin jäljellä.


Käyn harvoin vilkaisemassa gluteenittomien tuotteiden valikoimaa, koska ei siellä koskaan mitään kivaa ole. Gluteenittomissa tuotteissa on aina viljoja: kauraa, riisiä, jopa vehnätärkkelystä, hyi. 


Vähänkö olin nyt innoissani kun huomasin minulle uuden tuotteen: Rosten Siemenrapeat viljaton siemennäkkileipä. Se on aidosti viljaton. Ja vähähiilihydraattinen. Ja runsasrasvainen.

 


 

Tilasin heti kokeiluun molemmat maut.

 

rosmariini & merisuola: Ikävä sivumaku, juuri se rosmariini. Ja minähän tykkään rosmariinista, mutta ei se mielestäni leipään kuulu. Eli valitettavasti ei jatkoon.


seesami & pellavansiemen: Tässä ei onneksi ole sivumakua, joten tätä ostan jatkossa.


Yhdessä paketissa on 8 kpl näkkileipiä. Eli jos näitä syö 2 kerralla, niin yksi 3.99 euroa maksava paketti riittää vain neljä päivää. 

 

Ketoinen leipä ravintosisältö per 100 gr: hiilihydraatit 3, rasva 22, proteiini 18, kilokalorit 290.

 

Rosten siemennäkkileipä ravintosisältö per 100 gr: hiilihydraatit 1.9, rasva 54, proteiini 24, kilokalorit 613.

 

Olenko nyt pelastettu? Eikö minun tarvitsekaan alkaa ostamaan vähintään 28 kananmunaa kerralla? Saati sitten tehdä itse omaa leipääni, hyi.

 

On myös toinen kiva uutuustuote Prismassa: GØL Salami chips. Jos haluaa vähemmän hiilareita sisältäviä sipsejä... Aikaisemmin vastaavia on Suomessa ollut myynnissä vain vuosia sitten erätuotteena Lidlissä.

 



23. tammikuuta 2014

Köyhäkin voi syödä terveellisesti

Taas kun uudet ravitsemussuositukset julkaistiin niin jotkut rupesivat vinkumaan netissä ettei köyhillä ole varaa syödä terveellisesti. "Kun tomaatin ja kurkun kilohinta on niin korkea!" Mikä vitun pakko on syödä tomaattia ja kurkkua keskellä talvea? Eihän monen suomalaisen mielestä muita kasviksia toki ole olemassakaan?!

Mites olisi vaikkapa porkkana, lanttu ja Lidlin pakaste-kukkakaali? On varaa kaikkein köyhimmälläkin siihen vähintään puoleen kiloon kasviksia per päivä. Minua pienituloisempaa ei olekaan, ja nyt olen jopa siirtynyt maitotuotteissa pelkkään luomuun. Kuten myös kananmunissa, ja niitähän menee vähintään kaksi kappaletta päivässä. Viime aikoina olen ostanut luomu-jauhelihaakin -30%-hinnalla.

Btw, luomujuusto Oltermanni Kuopion S-marketissa 5.50€, Citymarket Päivärannassa lähes 9 euroa. Hintavertailu kannattaa aina.


Voitto on karppaajien - uudet ravitsemussuositukset

Viljat eivät olekaan enää ruokakolmion perusta. Rasvojen osuutta nostettiin ja hiilihydraattien laskettiin. Kehitys kehittyy ja iso pyörä kääntyy hitaasti.


28. marraskuuta 2012

Kirja: Syötkö riskiruokaa?

David Khayat: Syötkö riskiruokaa? Syöpälääkärin paljastuksia ruoan terveysvaikutuksista

Sori vaan mutta tämä kirja ei oikein vakuuttanut. Insuliini edistää syöpäsolujen kasvua mutta silti sokeri on suorastaan terveysruokaa? Ketoosissa syöpäsolut heikkenevät koska eivät pysty hyödyntämään ketoaineita mutta hiilareiden vähentämistä ruokavaliosta ei silti mainita.

Appelsiinimehu aiheuttaa melanoomaa mutta granaattiomenamehu on mielettömän hyvä syövän estäjä. Syöpää aiheuttavat kaloista erityisesti lohi ja tonnikala, sillä ne ovat täynnä myrkkyjä. Kiva sillä olen syönyt viime aikoina lohta urakalla. Rypsiöljy kuuluu kartettavien ruoka-aineiden listalle!

5. heinäkuuta 2012

Maailman paras vero

Sokeria sisältävät elintarvikkeet verolle?

Olisipa ihanaa.

Mutta en voi uskoa tuon läpimenoon. Ei maailmassa voi olla niin paljon järkeä.



23. syyskuuta 2011

Hiilihydraatit tuhoavat terveytesi

Nyt se on todistettu: Hiilihydraatit ovat pahinta mitä voit syödä.

Runsashiilihydraattinen ruokavalio aiheuttaa monenlaisia ongelmia terveydelle.

Tutkijoiden mukaan liika hiilihydraattien saanti voi tuhota geenejä ja nostaa riskiä tulehduksiin, verisuonisairauksiin, kakkostyypin diabetekseen, syöpään sekä dementiaan.

Runsashiilihydraattinen ruokavalio osoittautui hyvin nopeasti epäterveelliseksi vaihtoehdoksi. Koeryhmällä näkyi muutoksia geeneissä ja erilaisia tulehduksia kehossa jopa vain 6 päivän päästä dieetin aloittamisesta.


Järkyttävää. Ja tätä ruokavaliota jotkut kehtaavat yhä suositella kaikelle kansalle. Eikö teillä ole tippaakaan omatuntoa? Olette vastuussa miljoonien ihmisten sairauksista ja kärsimyksestä.

2 eri tapaa uutisoida sama tutkimus:
MTV3: Näin hiilihydraatit tuhoavat terveytesi

HS

Milloin nämä aivopestyt laumasielut oikein avaavat silmänsä ja tajuavat idioottimaisuutensa? "Rasva on epäterveellistä vain siksi koska niin minulle on aina sanottu." Juuh.



PS. "Tehdään vertaileva tutkimus: tutkimusryhmä juo lisäaineilla kyllästettyä limonaadia ja vertailuryhmä polttoöljyä. Tulos: lisäainelimonaadi on terveellistä." Varastettu jostain

22. syyskuuta 2011

VHH-mikroruuat: Liikaa lihaa

Olen nyt kokeillut kahta kolmesta Kokkikartanon vähähiilihydraattisista valmisruuista. Kuopion S-marketissa ne maksavat 4.60e ja Citymarketissa 5 euroa. Siinä taas nähdään mitkä kaupat ovat täällä halvempia.

Tuomioni on: Näissä ruuissa on liian paljon lihaa ja ihan liian vähän kasviksia. Broileriruuassa oli kolme kanapihviä, ja jauhelihapihvi-versiossa kaksi pulleaa pihviä. Molemmissa yksikin olisi riittänyt minulle. Ehkä jotkut karpit sitten syövät hitosti lihaa. Itse tein niin vain ihan alussa, kun aloin vähähiilariselle ruokavaliolle enkä osannut vielä koostaa ruokavaliota oikein.

Entäs ne kasvikset sitten? Olen tottunut syömään aterialla todella ison kasvismäärän. Monesti kukkuraisen lautasellisen. Niinpä näiden ruokien kasvismäärä oli täysin riittämätön. Varsinkin jauhelihapihvi-annoksen kasvikset olivat naurettavia. Muutama porkkanan- ja parsakaalinpalanen, jotka näyttivät siltä että olivat tulleet suoraan jonkin halpismerkin pakastepussista! Noh semmoista se on?!

Maku ja kastikkeet olivat molemmissa syömissäni ruuissa hyviä. Rasvaakin oli kai ihan kohtalaisesti, tosin toisella kertaa lisäsin varmuuden vuoksi annokseen vielä oliiviöljyä.

Näistä kahdesta jauhelihapihvi-annos taisi olla mielestäni parempaa, ja sitä ostan mieluummin seuraavalla kerralla. Ja se seuraava kerta kyllä tulee mikäli valikoimissa pysyvät, sillä olen tasan niin laiska paska.

Juuh... ihan hyvää kun vaan lisää itse annokseen vielä kasviksia ja rasvaa?

19. syyskuuta 2011

Näin leipä auttaa lihomaan

Leipätiedotuksen valheita todeksi muutettuna:

Vähähiilihydraattisesta dieetistä eli karppauksesta on muodostunut melkoinen muoti-ilmiö. Karppaajan kannattaisi tiedostaa leivän haitat ja hylätä kokonaan tämä suomalainen perinneruoka. Leipäkin voi nimittäin auttaa lihomaan!

Laihduttajan kannattaisi muistaa, että leipä on aina epäterveellistä: aikuinen ihminen ei tarvitse leivän tarjoamia turvotusta, ilmavaivoja ja suolistoa repivää liukenematonta kuitua. Leiväksi voit valita vain epäterveellistä täysjyvää tai ruista. Tunnetko sinä leivän haitat?

Leipä auttaa lihomaan


Leivän hiilihydraatit imeytyvät nopeasti, eivät täytä vatsaa ja pitävät näläntunteen vain vähän aikaa poissa. Rasvainen ruoka pitää nälän poissa paljon pidempään. Leivän syöminen johtaa automaattisesti heittelehtivään verensokeriin ja lihomiseen.

Leipä siis lihottaa, eivätkä runsasrasvaiset päälliset. Jos välttämättä haluaa syödä leipää sille on hyvä laittaa runsaasti päällisiä, esimerkiksi keko voita ja lisätä sen päälle kasviksia ja mielellään runsasrasvaista leikkelettä.

Leivässä on paljon lisäaineita

Useimmat leivät ovat täynnä "lisäaineita" ja suolaa. Leipään käytetään iso osa sallittujen lisäaineiden määrästä. Joissain vaaleissa, viipaloiduissa leivissä saatetaan käyttää säilöntäaineita, koska leivän kostea sisus on herkkä homehtumaan.

9. syyskuuta 2011

Valmisruokaa karpeille

Innostuin kun huomasin Hesarin kuukausiliitteessä mainoksen Kokkikartanon uusista vähähiilihydraattisista mikroaterioista. Olen odottanut tätä pitkään...

Innostus oli tietysti ennenaikaista. Luonnollisesti nuo karppiruuat ovat täynnä kaikkia ikäviä lisäaineita. En ymmärrä miksi broileriruokaan on ihan pakko laittaa transrasvaa eli kovetettua kasviöljyä. Ja jauhelihapihviin jauhoja. Puhumattakaan niistä tavallisista eli tärkkelyksistä, maltodekstriinistä, vehnästä ja muista.

Jos tekee karppiruokaa niin miksei voi tehdä sitä kunnolla? Kallista se olisi joo. Mutta nämäkin maksavat jo 5 euroa.

Noh aion tuota broileriruokaa kokeilla jos sitä joskus jostain Kuopion kaupasta löytyy.

21. heinäkuuta 2011

VHH-kirja: Ruokavallankumous

Jokaisen lihavan tai muuten sairaan ihmisen pitäisi lukea kuuluisan ruotsalaislääkäri Andreas Eenfeldtin karppauskirja Ruokavallankumous. Sitä ovat monet kehuneet parhaaksi kirjaksi aiheesta. Vaikkei se täydellinen olekaan niin todella valaiseva kuitenkin.

Sen jälkeen kun päätettiin erheellisesti että rasva on pahasta lihavien ihmisten ja diabeetikoiden määrä on moninkertaistunut maailmanlaajuisesti. Kun ruokavaliosta vähennetään rasvaa, hiilareiden määrä kasvaa automaattisesti ja lopputulos on maailman mittakaavassa todella karmea. Miten vielä nykypäivänä lääketiede voi erehtyä niin pahasti? Tuloksena on lihavuutta, sairautta ja ennenaikaisia kuolemia. Täysin vältettävissä olevaa kärsimystä.

Ruokavallankumous-kirjassa käydään läpi kaikki oleellinen: Mistä rasvakammo sai alkunsa, mikä rooli kolesterolilla on sydäntaudeissa, miksi rasva on terveellistä syötävää ja sokeri ei, mitä sairauksia hiilihydraattien syöminen aiheuttaa, miksi hiilareiden syöminen lihottaa ja estää laihtumista, miten karppauksessa pääsee helposti alkuun. D-vitamiinillekin on omistettu oma luku.

Andreas Eenfeldt on Ruotsissa tunnettu kostdoktorn-blogistaan. Nykyään blogista on olemassa englanninkielinenkin versio, Diet doctor.


Huok. Mitenhän saisi lähipiirinsä lihavat ja sairastelevat lukemaan tuon kirjan? No eipä sekään auttaisi jos ei ihminen itse halua mitään muutosta kärsivään tai lihavaan olotilaansa.

Luuletko olevasi täysin terve vaikka syöt hiilaripaskaa? Luule uudelleen. Minäkin tiedän lähipiiristäni vain yhden ihmisen johon hiilareiden syöminen ei vaikuta negatiivisesti.

Esimerkiksi nämäkin ovat merkkejä liiasta hiilaripaskan syömisestä:

*Kärsit raivokohtauksista jos edellisestä ateriasta on kulunut "liian pitkä" aika (virallisterveellisellä ruokavaliolla tämä aika on yllättävän lyhyt)
*Vatsasi turpoaa aterian jälkeen
*Koet tarvetta ruokalevolle syötyäsi
*Kärsit iho-ongelmista
*Sinulla on ilmavaivoja (vastoin yleistä harhakäsitystä jatkuva piereskely EI ole normaalia vaan merkki siitä että syöt väärin)

Vähähiilihydraattinen ruokavalio on kasvattanut suosiotaan niin että karppauskirjoillakin on nyt nettikaupassa ihan oma osasto. Nehän valtaavat jatkuvasti myydyimpien kirjojen listalla kärkisijat! Raaskisipa ostaa itselleen... No ei voi vaan pitää tyytyä lainaamaan kirjastosta.

25. toukokuuta 2011

Ruokateollisuus vituttaa

Valio väittää uuden Hyvä olo-jugurtti-makunsa olevan "maustamaton", vaikka se on "kevyesti sokeroitu". Täyttä valheellista paskaa siis. Oikeasti maustamaton jugurtti on kumma kyllä täysin maustamatonta eli siihen ei ole lisätty tippaakaan mitään makeutusta tai makua.

Tämä ruokapaska tuntuu menevän koko ajan pahemmaksi. Nykyään valmistajat mainostavat kilpaa tuotteidensa olevan natriumglutamaatittomia. Esimerkiksi Oolannin uusissa "tuore"kastikkeissa ei muka ole. Aineosaluettelossa on tosin hiivauute, joka sattuu olemaan sama asia. Muutenkin nuo uutuuskastikkeet ovat laadulla pilattuja, ensimmäinen ainesosa luettelossa on maltodekstriini. Huok. Toisena sokeri. Terveellistä tuoreutta naamaan!

HK:n uuteen punaviinimarinoituun häränpihviin on raaskittu laittaa pelkästään punaviiniaromia. Muutenkin lisäaineita on sellainen kasa että ostohalut hupenivat kummasti.

Olen lueskellut Kemikaalicocktail-blogistin Marjoja ja maskaraa-kirjaa... Harmi ettei köyhällä ole varaa luomuun ja muuhun ylellisyyteen.

Kesän ensimmäiset Suonenjoen mansikat bongattu Kuopion torilla 25.5.! 3,50e/rasia.

7. huhtikuuta 2011

Rypsiporsas on perseestä

Olen pyhästi luvannut itselleni sen etten koskaan tule ostamaan rypsiporsas-tuotteita. Mielestäni kyseiset tuotteet on tarkoitettu lähinnä idiooteille. Kuuluuko rypsi porsaan luontaiseen ruokavalioon? Onko se sille terveellistä? Ei. Tehotuotettu liha on aina muutenkin huonolaatuisempaa koska eläimille syötetään kaikkea halpaa ja mahdollisimman nopeasti lihottavaa paskaa (=viljaa). Paremmalla ruualla ruokitun eläimen liha olisi terveellisempää.

Enpä tiedä onko tuota HK:n Amerikan pekonia saatavilla enää vain rypsiporsas-versiona. Jos on niin se on bye bye sitten. Syön nykyään pekonia todella harvoin, ehkä pari kertaa vuodessa. Mutta sekin on yleensä Lidlin halpaa pekonia.


Eräs asiantuntija totesi taas vastikään: Jos täysjyvävilja puuttuu ruokavaliosta, jää puuttumaan hyvin paljon tärkeitä ravintoaineita. Haluaisin tietää mitä ovat nämä ravintoaineet joita on pelkästään (täysjyvä)viljassa. Mistään vitamiineista ei voi olla kyse, sillä kasvikset tietysti hakkaavat viljan siinä mennen tullen. Liukenematon kuitu? Minulla kuitu vain heikensi ravintoaineiden imeytymistä ja raapi suolistoa. Jos kuitua välttämättä haluaa sitä saa terveellisemmin ja ilman valtavaa hiilarikuormaa muualta.

Täysjyväviljaa vai ei viljaa ollenkaan? Ei viljaa ollenkaan!

Yli kolmannes on vähentänyt hiilihydraattien syömistä

Ps. Pitäisi varmaan muuttaa tämän blogin nimeksi "Perseestä".

5. huhtikuuta 2011

Ruisleipä on myrkkyä

Ruisleipäkö muka terveysruokaa? Tekisi mieli itkeä tuon artikkelin takia. Tuollaista valheellista ja sairautta aiheuttavaa paskaa suomalaisille yhäkin syötetään. Todellisuudessa ruisleipä on monelle ihmiselle lähestulkoon myrkkyä.

Minutkin ruisleipä lähes tappoi. Ja keliakiaahan minulla EI ole, se on tutkittu juttu. Elämäni pahimmat oireet olen saanut ruisleivästä, minulle se on siis jopa pahempi myrkky kuin sokeri.

Kun jätin ruisleivän pois ruokavaliostani lihoin 40-kiloisesta normaalipainoon. Nykyisestä terveestä olotilastani saan kiittää vain sitä että lopetin viljojen ja sokerin syömisen. Onpa ihanaa kun henki kulkee.

Kirja: Vaaralliset viljat

Toinen yhtä naurettava kirjoitus:
Voi ei kuulu terveyttä edistävään ruokavalioon
Minä olen eläin enkä kasvi, siksi käytän eläinrasvoja. En tule ikinä tajuamaan millä logiikalla teollisesti käsitellyt kasvirasvat olisivat muka ihmiselle hyväksi.

Molemmat jutut pitäisi kirjoittaa juuri päinvastoin että alkaisi olla hippunen totuuttakin mukana...


Minähän en juo maitoa, mutta...


Fingerpori

27. tammikuuta 2011

Valio Olo ruoansulatusjogurtti

Lisää paskaa Valiolta eli uutuustuote Valio Olo ruoansulatusjogurtti.

Ainesosat
Pastöroitu maito, mansikka (7 %), ravintokuitu (polydekstroosi, galakto-oligosakkaridi), sokeri, sakeuttamisaineet (muunnettu perunatärkkelys ja guarkumi), happamuudensäätöaine (natriumsitraatti), aromit (mm. vanilja), väri (karmiini), jogurttihapate, Lactobacillus rhamnosus GG, Lactobacillus rhamnosus Lc705, Propionibacterium freudenreichii JS, Bifidobacterium Bb-12 ja D-vitamiini.

Nami nami ja tosi tosi terveellistä. Kaikkea sontaa sitä ihmiset syövätkin ja vielä pitävät terveellisenä.

On aina huvittavaa miten moni maitohappobakteeri-tuote sisältää kaikkea hiilaripaskaa ja muuta lisäainetta joka vain kumoaa sen hyvän terveysvaikutuksen mikä maitohappobakteereilla voisi olla.

Vatsan toimintaa edistävät ja mahan turvotusta poistavat maitohappobakteeri-jugurtit ovat nyt näköjään muotia kun Valionkin piti sellainen tuoda markkinoille. Harmi vaan että Valio Olo ruoansulatusjogurtinkin sisältämät hiilaripaskat ja lisäaineet juuri aiheuttavat vatsan turvotusta sun muuta kivaa terveysongelmaa.

15. marraskuuta 2010

Jälleen villi viikonloppu

Lauantaina tappelua pesukoneen kanssa... Ensin se veti itsensä täyteen vettä ja lopetti. Suostui jopa linkoamaan sitten. Teki siis kaikkea muuta kuin pesi. Giggeli keksi että voisi kokeilla toista ohjelmaa, ja sitten se toimikin. Sai viimein puhdasta pyykkiä, eikä vain hyvin lingottua ja märkää likaista. Saa nähdä mitä seuraa kun yrittää seuraavan kerran pestä. Räjähtää varmasti koko paska.

Lauantaina jäi kananmunat ostamatta Veljmiehestä, kun joku työntekijä oli rakentanut niiden eteen barrikaadin leipäkoreista. Varmaankin kolesterolikauhuinen ja kananmunakammoinen se tyyppi... Minähän syön kolme voissa paistettua kananmunaa päivässä. Ostan aina vain 15 kappaleen pakkauksia, muut eivät riittäisi mihinkään.

Viime viikolla Olle oksensi matolle ja lakanalle. Yöllä tietysti heräsin siihen kun se oksensi kaksi kertaa, ja aamulla oli kiva ylläri huomata lakanalla kasa oksennettua kissaruokaa. Olle on aikamoinen kauhukakara nykyään, koko ajan hyökkimässä äitinsä kimppuun. Ei oikein tykkää kun minä alan läpsiä takaisin...

Unohda hedelmät ja laihdu! Rasva ja vihannekset ovat hyvä yhdistelmä. Kuva on kuin mun lautaselta...


Tänä viikonloppuna on tiedossa siivousta (pesen lattiat Giggelin Etelän matkan kunniaksi), ja nykyään harvinainen äidin vierailu. Äidin kaihileikkaus on joulukuun alkupuolella.

Katsoin viimein Sinkkuelämää 2-elokuvan. Se oli juuri niin paska kuin pelkäsinkin, ei mitään päätä eikä häntää koko paskassa. Onko aina pakko pilata kaikki? $$ On. $$ Ensimmäisestä elokuvasta en periaatteessa tykännyt mutta käytännössä kyllä. Jatko-osa sen sijaan oli täyttä paskaa.

26. kesäkuuta 2010

Karppipitsaa

Olen ollut vähähiilihydraattisella ruokavaliolla enemmän tai vähemmän kymmenen vuotta. Ensin viisi vuotta vähemmän ja sitten nämä viimeiset viisi vuotta enemmän. Kymmenen vuotta sitten lopetin sokerin ja valkoisten jauhojen syömisen. Viisi vuotta sitten ruokavaliosta jäivät pois loputkin viljat, riisi ja peruna.

En ollut koskaan aiemmin karppiaikoinani tehnyt pitsaa. Enkä itse asiassa ollut koskaan tehnyt minkäänlaista pitsapohjaa itse, käytin aina vain kaupan valmiita. Nyt tein karppipitsapohjan tämän ohjeen mukaan. Tosin käytin mantelijauhoja ja vettä en laittanut, sillä seos oli muutenkin ihan liian löysää. Uunissa ollessa pitsapohja meni ensin kuplille ja sitten muodostui vain yksi koko pohjan kokoinen kupla. Olisi varmaan räjähtänyt ellen olisi ottanut pois uunista.

Täytteeksi laitoin vain tonnikalaa ja kaapin perältä löytyneet herkkusienet, tietenkään unohtamatta tomaattipyrettä ja juustoa. Entisaikoina söin yleensä tonnikala-ananas-pitsaa, vaikken edes periaatteessa pidä ananaksesta. Pitsaan se kuitenkin sopi hyvin tonnikalan kaveriksi.

Varmasti todella edustavan näköistä "mössöä"...