Näytetään tekstit, joissa on tunniste zooplus. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste zooplus. Näytä kaikki tekstit

12. maaliskuuta 2025

Korttikriisi

Veistä väännettiin taas sydämessä kun Zooplus lähetti postia että heillä on minua ikävä, ja nyt saisi alennusta. Ihan paperisen kirjeen. Ehkä siksi koska kissojen kuoltua kielsin sähköpostien lähettämisen.

 


 

Viime viikon Lidlin reissu oli vähän ikävä. Ei meinannut millään löytyä naisten pinkkejä pyjamahousuja, jotka olivat suurin syy käyntiin. Olivat piilottaneet ne miesten vaatteiden keskelle. Ja kun noista ei ikinä tiedä minkä koon ottaisi, se on täyttä arvailua. Kotimatkalla sain ikävästi roiskeet päälleni. 

 

Kirjastokortin katoaminen 

Ja kotiintultua iski kriisi kun ihan sattumalta huomasin että olen kadottanut kirjastokorttini, sitä ei löytynyt lompakosta. Olin varannut kurssikirjan kirjastosta ja mietin jo paniikissa että mitäs nyt kun sitä ei voikaan hakea. Muistin vain sen että viimeksi vaihdoin kirjastokortin pin-koodin että puoliso pääsisi eläinlääkärireissulla kirjastoon odottelemaan. No hän sitten tajusi että se minun kirjastokorttini on vieläkin hänen lompakossaan. Onneksi kävin huvikseni lompakkoni sisältöä läpi, muuten olisi tullut turha reissu kirjastoon ja olisi hiukkasen vituttanut. Voin kuvitella sen tilanteen: kerään innoissani kasan kirjoja ja menen niiden kanssa lainausautomaatille, ja huomaan sitten että kirjastokorttia ei olekaan. Voihan paska.

 

Muistin jopa oikein sen että kirjaston lainausautomaatteja on muutettu. Nykyään lainaukseen tarvitaan se pin-koodi. Että hyvä että vaihdoin sen silloin kesällä. Minun vuosikymmeniä vanhassa pin-koodissani oli kirjaimia, ja nykylaitteisiin kelpaa vain numerot.

 

Kirjastoreissulla kävin myös Clas Ohlsonilla ostamassa Heat Holders-lämpösukkia. Maksoivat vain 10 euroa pari. Menomatkalla rupesin miettimään että vieläköhän tuonne kelpaa käteinen. No kyllä kelpasi.

 

G-mail on mennyttä?

Pitänee luopua G-mailista, koska jatkossa sinne tilille ei enää pääse. Kun alkavat vaatia älypuhelinta kaksivaiheiseen tunnistautumiseen. Hiukkasen ärsyttävää. Joutuu vaihtamaan kaiken takaisin Yahoon mailiin. En edes muista miksi aikoinaan otin myös G-mailin. Olikohan Yahoon kanssa jotain ongelmia? Varmaankin. 

 

No hauskaahan on se että Google-tilin sähköpostiosoitetta ei pysty muuttamaan. Ja Google on kirjaimellisesti elämäni. Mitähän menetän seuraavaksi? Tradedoubler-tilini menetin jo.

 

Novellien kirjoittaminen

Viime viikolla sain yhden novellin viimein valmiiksi. Oli tarkoitus viimeistellä se jo viikkoa aiemmin, mutta se jäi kun iski kohtaus. Ja nyt sitten ajattelin että pääsen uusimman novelli-ideani kimppuun, mutta vielä mitä. Sain toisen uuden, ja kolmannenkin uuden idean... Pakko kai niiden ideoiden tulon on jossain vaiheessa loppua?! En ehdi tämän vuoksi ollenkaan edistämään romaanejani. No haaveilen siitä että saisin tarpeeksi novelleja valmiiksi että voisi tehdä novellikokoelman. Nyt on 9 valmista ja Amazonissa julkaistua englanninkielistä novellia. Sain juuri tehtyä loppuun yhden, jonka idea oli vuosia vanha. Ehkä vanhin näistä nykyisistä. Oispa hyvä tahti saada julkaistua yksi novelli viikossa.

 

Miksiköhän minun on niin helppoa todeta novelleista että valmis on, ei kun julkaisuun. Kun taas esikoisromaaniani olen pyöritellyt vuosikymmeniä, ja tyytyväinen ei voi olla koskaan. 

 



10. lokakuuta 2024

Kissan särkynyt sydän

Kali syö liian vähän. Muutos viime päivinä verrattuna aikaisempaan on silmiinpistävä. Se vaikuttaa alistuneelta ja masentuneelta, ja muistuttaa yhä enemmän Tapsaa sen viimeisinä aikoina. Kali ei enää huuda, kuten Tapsakin lopetti huutamisen sairastuessaan. Tiedossahan on se että Kalilla on kasvain, mutta minun mielestäni sillä on myös särkynyt sydän. Kun tytär ei vaan tule enää koskaan takaisin kotiin.


Minunkin sydämestäni ottaa, enkä tiedä johtuuko se Fridayn pelaamisesta vai Kalista. Vai kaikesta.

 



Tein viimein Zooplussan tilauksen, oletettavasti viimeisen koskaan. Käytin palkkiopisteet loppuun. Zooplussassa ärsyttää nykyään se että suuri osa tarjouksista on voimassa vain sovelluksessa. Ja sitähän minulla ei ole kun ei ole älypuhelintakaan. Ja huomasinpa sitten ettei Zooplussalla ole enää ollenkaan toimitusvaihtoehtona Postia, on vaan Matkahuolto ja DHL. Maksoin siis turhaan premium-kuljetuksesta siinä pelossa että eräs tietty postipoika on taas liian aikaisin liikenteessä (kun ovikoodi ei vielä toimi).


Teho-osasto alkoi Suomen televisiossa uusintana alusta asti TV5:llä ja Friillä, aikamoinen yllätys. Ja huono ajoitus minun kannaltani, kun olen juuri sitä katsonut Maxilta.

 

Nyt tarvittais vielä Sunset Beach uusintana! Näen joskus unta siitä ihanuudesta että se näkyisi Suomen töllössä.

 



Tässähän kävi niin että PS5-asetuksiin ilmestyi joku mystinen kuulokemikrofoni JOTA EI SAA POIS. Tämä aiheutti sen että äänet eivät kuuluneet pelissä. Koska niiden äänien pitäisi ilmeisesti kuulua tuosta headsetistä. Joka ei edes ole mikään meidän headseteistä. Naapurinko se sitten on?! Ja sitten kun äänet sai kuulumaan pelissä niin ohjaimen mikrofoni ei toimi. Pitäisikö siis käyttää naapurin mikrofonia? Jos naapurin headset on yhdistetty meidän Pleikkariin (eikä sitä saa pois) niin kuuleeko naapuri kaiken? No sitten paljastui että tuo "headset" olikin toinen, latauksessa ollut PS5-ohjain. Outoa, ei noin ole koskaan aiemmin vuosien aikana tapahtunut. Että tämmösenkin ongelman piti tulla häiritsemään Fridayn viimeisiä aikoja.

 

Päätin laittaa pelin My Time at Evershine Kickstarteriin sen 35 dollaria. Ihan vaan senkin takia kun Friday päättyy vuodenvaihteessa, ja tuon pelin alpha accessin pitäisi tulla alkuvuodesta. Jotain odotettavaa?

 

Päätin myös että Kalin (ja Fridayn) kuoltua haluan pelata uudestaan pelin Spiritfarer. Siinähän Stella-tyttö kissansa Daffodilin kanssa kuljettaa sieluja tuonpuoleiseen. Ihana peli.

 



24. heinäkuuta 2024

Kissankusta ja -paskaa kaikkialla

Kolmen vanhan ja monisairaan kissan omistaminen on kivaa. Suosittelen. 


Kissat (pääasiassa Olle mutta myös Kali) ovat aloittaneet uuden jutun. Pissivät niin lähellä kissanvessan oviaukkoa että pissi tulee ulos vessasta. Meillähän on kissojen vessojen edessä muoviset edusmatot. Niin nyt on joka aamu ollut vessan edusmatto pississä. Ärsyttävää. Pahimmillaan olen saanut pissiä päällenikin siivotessani.


Olle aloitti vessan suuaukolle pissimisen kun vaihdoin halvempiin kissanhiekkoihin. Edelleen käytän samaa kalliimpaa hiekkaa silloin kun pesen vessat, mutta halvempia hiekkoja täydennykseen pesujen välissä. Ja ne halvemmatkin ovat ihan hajusteettomia mikrohiekkoja kuten se kalliimpikin (Extreme Classic). Jos jokin halvempi hiekka ei täytä laatuvaatimuksiani niin en osta sitä uudestaan. No Ollen laatuvaatimuksia on näköjään vaikeampi täyttää.

 



Olle on pelkkää luuta ja nahkaa. Se ei tykkää viljattomista ruuista. Aina kun se pääsee Latz-kipolle niin ahmii menemään. Olle saa märkäruokaa 4 kertaa päivässä ja monenlaista kuivaruokaa on tarjolla 24/7. Eli kysymys kuuluu voiko kissa kuolla nälkään nirsouden takia?


Ollella on vatsan sivuilla (ei siis alla) ihopussit. Ja me vitsaillaan että se on saanut jostain Red Bullia. Että se on evoluution ensimmäinen kissa joka kasvattaa siivet. Ja kutsutaan sitä flappy catiksi Goat Simulatorin flappy goatin mukaan. Mutta jotenkin Olleen pitäisi saada lisää ravintoa. Viljattomia paljon kaloreita sisältäviä ruokia/herkkuja jotka kelpaisivat Ollelle. No laitoin Ollen korvaan Miratazia. Että se raukka aivopestäisiin uskomaan että viljattomat ruuat ovat namia. Vaikutti auttavan.

 

Eilen illalla Olle paskoi mm. makkarin matolle. Viime yönä ennen viittä heräsin siihen kun Kali oksensi. Sitten se tuli sänkyyn yrittämään paskomista. Nostin sen pois ja se meni kissanvessaan paskomaan. Mutta ryntäsi heti sen jälkeen takaisin sänkyyn. Nostin sen taas pois mutta sänkyyn oli ehtinyt tulla paskaa. Eilen vaihdetuille lakanoille. Sitten se suuntasi sohvalle ja tietokonetuolilleni.


Myöhemmin tänä aamuna Olle sekä paskoi että yritti paskoa makkarin lattialle. Ollella (taas) ripuli ja ummetus tappelevat. Kumpi voittaa? Ja vielä myöhemmin aamulla lattioilta löytyi kuulemma kolme paskapökälettä, ja oli taas pissitty vessan edusmatolle. 

 


No nythän Tapsa ei sitten syö. Eilen söi vielä sentään lääkkeensä pienen ruokamäärän kanssa, mutta tänään ei sitäkään. Saattaa johtua sen nuhasta, tai sitten ei. Yritin saada sitä syömään aamulääkettään sängyssäni. Olin mikrottanut ruuan saadakseni sen haisemaan, ja siksikin Olle yritti epätoivoisesti ruuan kimppuun. Jätin Tapsan hetkeksi hakeakseni sille lisää räkäpaperia. Sillä aikaa se oli ehtinyt räkiä ympäriinsä sängyssä. Eilen vaihdetuille lakanoille.

 

Jotenkin asiaan liittyen: Zooplussaan oli ilmestynyt uusi toimitusvaihtoehto, Matkahuolto. Huomasin sen vasta kun olin tehnyt tilauksen johon en jostain syystä saanut valittua kuljetusmuodoksi Posti premiumia. Siksi pelkäsin että innokas postipoika tuo painavat paketit taas aamuseitsemältä, jos kyseinen tyyppi ei satu olemaan lomalla. Kun silloin aamuseitsemältä ovikoodi ei vielä toimi joten ne paketit joutuu hakemaan alaovelta. Mutta nyt toimitustavaksi tulikin siis yllättäen Matkahuolto. Pelotti miten se toimii. Jos vaikka missaa pakettien tuonnin ja joutuu muka hakemaan ne jostain hornasta. No yllättäen tuohon kuuluikin viesti jolla kyselivät että milloin paketit saa tuoda, toisin kuin Zooplussan sivuilla väitetään. Eli ei ongelmia.

 



29. maaliskuuta 2023

Sairaan kalliit kissat

Tapsa oli oksentamatta tasan kaksi päivää eläinlääkärikäynnin jälkeen koska sai siellä pahoinvoinninestopiikin. Kaksi päivää lääkityksen aloittamisen jälkeen se oksensi koko yön, monta kertaa. Tästä säikähtäneenä en uskaltanut antaa sille lääkettä seuraavana päivänä. Sen jälkeen on sujunut paremmin, tosin lääkkeen annostuksen olen nostanut vasta 1mg asti kun aloittaa piti 2,5mg:llä. Tapsan nuhakin on ollut pahana. Se sai eläinlääkärissä antibioottipiikin joka vei oireet pois vain muutamaksi päiväksi aikaisemman monen kuukauden sijaan.

 

Tietysti olen stressannut Tapsan sairautta ja lääkitystä ihan liikaa. Eläinlääkärikäynnin jälkeisenä päivänä iski niska- ja pääkivut eli olin taas tietämättäni jännittänyt niskallani. Oli myös polttavaa kipua kyljessä ja rintakehällä. Unet on jääny välillä turhan vähiin, kun joutuu aamulla heräämään lääkitsemään Tapsan ja stressaamaan syökö se fättinsä kokonaan. Eilen oli erityisen huono aamu kun Tapsa ei syönyt lääkettään kokonaan eikä edes aamupala kiinnostanut ollenkaan. Myöhemmin päivällä onneksi ruoka kelpasi taas entiseen malliin. Pian pitäis mennä eläinlääkäriin tsekkaamaan onko kilpirauhasarvo laskenut yhtään näin pienellä annoksella. On ollut jopa vuorokausia jolloin Tapsa ei ole oksentanut. 



Mutta viime aikoina Olle on oksennellut... ja sitähän kiinnostaa ruoka nykyään paljon enemmän kuin aikaisemmin. Se tulee aamuisin sänkyyn vaatimaan aamupalaa, tänäänkin jo puoli kuudelta... on pitänyt ruveta laittamaan makkarin ovi kiinni että saisi nukkua. Voisiko Ollellakin olla kilpirauhasen liikatoiminta? 


Hiukkasen ärsyttää kun tein 300 euron tilauksen Zooplussalle ja kahdesta paketista toinen tuli lakoista huolimatta aika normaalisti. Mutta se toinen joka sisälsi ruuat oli jossain limbossa monta viikkoa. Kissojen ruuat uhkasivat loppua. No oli sitten pakko tehdä tilaus Mustista ja mirristä vaikka siellä on surkea valikoima, lähinnä Royal caninia ja Hillsiä. Haluaisin esim. märkäruokaa jonka purkkikoko on 125-200gr mutta eipä juuri oo. Nythän kala on kielletty kokonaan koska kilpirauhassairaan kissan ei sitä kannata syödä. Oudointa on tietty se että Tapsa alkoi viime vuonna oksentaa kalaruuat AINA, ikäänkuin sen kroppa tietäisi että tää ei oo hyvästä.

 


Kissojen ruokien hinnat ovat nousseet järkyttävästi. Esimerkiksi 12 pussia Ollen Royal Canin-munuaisruokaa maksaa jopa 22 euroa. Käyttämistäni ruuista ainoastaan Pirkan monipakkauksen hinta ei ole (vielä) noussut. Luulin jo että tuon Pirkan tekeminen on lopetettu kun sitä ei jossain vaiheessa ollut saatavana ollenkaan. Kissanhiekkakin maksaa jo 25 euroa säkki. Nyt on siis hyvä hetki omistaa vanhoja ja sairaita kissoja jotka tarvitsevat lääkitystä ja jatkuvia eläinlääkärikäyntejä. Tää on kait se paha päivä jota varten olen säästänyt.

 




18. lokakuuta 2022

Kallista

Köyhänä on kiva katsella kun kaiken hinta nousee. Ruoka, kissanruoka, sähkö. Meillä on voimassa halpa sähkösopimus vielä ensi kesään asti, mutta koko ajan odotan kirjettä milloinka se irtisanotaan. Mehän käytetään sähköä kaksinkertaisesti se määrä mikä tämänkokoisessa kerrostaloasunnossa keskimäärin pitäisi. Kun päällä on aina kaksi pöytätietokonetta, iso telkkari (joka on päällä öisinkin) ja PS5... ja joskus toinenkin telkkari ja PS4... jos en saisi noita enää käyttää niin mitä ihmettä sitten tekisin kaiket päivät?

 

Lattialämmitys on sähkösyöppö, ja tämä on ensimmäinen asuntoni jossa sellainen on. Väittävät tosin että jos sitä ei pidä päällä kylppäri homehtuu. Miksi se ei homehdu sellaisissa asunnoissa joissa ei ole lattialämmitystä ollenkaan? Saunaahan meillä ei ole, eikä muuten ole ollut yhdessäkään kodissani. Olen käynyt saunassa edellisen kerran vuosikymmeniä sitten.


 



Ja miten paljon rikkaampi olisinkaan ilman kissoja? Laskinpa huvikseni. Pelkästään Zooplussaan olen käyttänyt vuodesta 2008 asti 14 754 euroa! Sillä sais jo melkein kämpän jostain syrjäseudulta. 

 

Kylläpä säikähdin kun sain tämän sähköpostin. Luulin jo että Zooplus lopettaa toimintansa Suomessa. Hirveää olla täysin riippuvainen nettikaupasta.

 

 



Puhelinliittymäni kuukausimaksu on jatkossa jo 13 euroa. Enää ei taida edes saada netitöntä kännykkäliittymää. En omista älypuhelinta, kännykkäni on yli 20 vuotta vanha nokialainen. Tekisi mieli luopua mokomasta kokonaan, en puhu puhelimessa kuin äitini kanssa. Mutta pakko kai se on olla olemassa työkkärin takia.

 


 

Mistä puheenollen työttömien uusi aktiivimalli on ollut voimassa viime keväästä alkaen eikä minulle ole vieläkään soitettu. Koska vasta soittamalla sovitaan kuinka montaa työpaikkaa työttömän pitää hakea kuukaudessa. Yleensä se lukumäärä on 4, mutta väittävät netissä että osa-aikatyötä tekevällä se olisi 1 työpaikka kolmessa kuukaudessa. En tiedä omaa lukumäärääni kun eivät ole vielä soittaneet.

 

Ja kaksi päivää sen jälkeen kun kirjoitin tuon työkkäristä otettiin yhteyttä. ARVASIN sen. Ei ees soitettu vaan kyseltiin tekstiviestillä että milloinka minulle saisi soittaa. Outoa. Ei tuommoista ole koskaan aiemmin kysytty vaan on vaan soitettu suoraan. Siinä sitä sitten sai stressata viikon verran ennen kuin viimein soittivat. Ja tosiaan minun pitää hakea vain yhtä työpaikkaa kolmessa kuukaudessa. Tai pyytää lisätunteja työntantajaltani. Törkeästi työkkärin tyyppi sanoi ettei niitä lisätunteja tarvitse oikeasti edes pyytää, riittää vain kun ruksaa netissä kohdan jossa väittää tehneensä niin. 

 

Mutta valitettavasti vastasin ympäripyöreästi yhteen kysymykseen ja sen seurauksena oma työvoimaneuvojani ottaa yhteyttä lähikuukausina jotta saisivat tungettua minut jonnekin työkkärin juttuun. Joo ei. En kehdannut sanoa olevani tyytyväinen nykyiseen tilanteeseen koska joku paskapäisempi olisi voinut tulkita sen niin ettei minua kiinnosta kokopäivätyöt. Ja niidenhän on pakko kiinnostaa jos meinaa saada työttömyyskorvausta.


Kuten jo aiemmin kerroin stressasin tuosta työkkärin puhelusta niin että sydämestä otti monta päivää. Nuorempana jännitin vatsallani. Sitten myös niskallani. Sitten myös endollani. Ja nykyään sydämelläni. Iskee joko rytmihäiriöt tai kivut tai painon tunne. Tosi tosi terveellistä.




No kävipä kerrankin hyvä tuuri. Ei siitä niin kauan ollut kun olin edellisen kerran tarkistanut Telsusta alkaako Kova laki: Erikoisyksiköstä joskus uudet jaksot. Yhtenä maanantaina klo 19 jälkeen tuli mieleen tarkistaa asia. Ja kappas vaan kun uudet jaksot oli alkamassa alle tunnin päästä eli klo 20!

16. helmikuuta 2021

Mikä Zooplussaa vaivaa?

Viimeksi oli "hiukan" vaikeuksia Zooplus-paketin kanssa kun toimittajana oli Postnord.

 

Nyt tein uuden Zooplus-tilauksen ja saamani alennuskoodi ei toiminut. Valitin asiasta asiakaspalveluun ja kuulemma koodi toimisi vain zooplus.comissa, koska olen siellä alunperin rekisteröitynyt Zooplussaan. Ihmettelin siinä sitten että miksi alennuskoodin sisältäneen sähköpostiviestin linkit vievät zooplus.fi-osoitteeseen ja miksi kaikki aiemmin saamani alennuskoodit ovat toimineet zooplus.fissä? No ilmiselvästi joku on mokannut, enkä se ole minä. Ärsytti varsinkin kun tuli uusi viesti otsikolla "alennuskoodisi vanhenee!" No varmasti vanhenee kun ei sitä voi käyttää.

 

Jokin Zooplussalla nyt mättää kun eivät saa tungettua pakettejaan postille kuljetukseen niin kuin normaalisti. Aikaisempi tilaus tuli tosiaan Postnordilla ja nyt toimittaja on GLS. Siis mikä hiton GLS? Googletus kertoi heti ensimmäisenä "kivan" tiedon: GLS ei kotiinkuljeta paketteja Suomessa. Että siinä sitä sitten hakemaan jostain hornasta yli 30 kilon pakettia ilman autoa? Not. No onneksi Zooplussan sivuilla lukee näin:

 

GLS ei tee kotiinkuljetuksia. Takaamme kuitenkin toimitusehtojemme mukaisesti yhden kotiinkuljetusyrityksen jokaiselle paketille, joten mikäli toimittajana on GLS, voit tilata kotiinkuljetuksen suoraan Postilta. Postin kuljetusmaksu on 11 € ja hyvitämme sen kuittia vastaan.

 

Saapa nähdä miten toimii ja hyvittävätkö oikeasti.


On aika hirveää olla näin riippuvainen nettikaupasta, mutta en tiedä mitään muuta kauppaa josta saisi esim. käyttämääni kissanhiekkaa. Ja esim. Mustin ja mirrin valikoima on surkea, tilaan sieltä vain kuivaruokaa (Orijen).

 

Ps. Huomasin nyt että verkkokauppa.com myy käyttämääni kissanhiekkaa, mutta postikulut on vaivaiset 18 euroa.

15. tammikuuta 2021

Postnordia ei kiinnosta pakettien toimittaminen

Tein tilauksen Zooplussalta, Latzia ja kissanhiekkaa. Valitettavasti Zooplussalla oli ruuhkaa ja paketin lähtö heiltä viivästyi. Vielä valitettavampaa on että ruuhkasta johtuen paketin toimittaja ei olisikaan Posti vaan Postnord.

 

Paketti saapui Kuopioon aikaisin tiistaiaamuna 12.1. Sen sijaan että Postnord olisi tuonut paketin kyseisenä päivänä he ihmettelivätkin että milloinkas tää paketti sopisi tuoda. Sain ilmoituksen että paketti tuotaisiin keskiviikkona 13.1. klo 8-16. No ei tuotu. Eikä tuotu torstainakaan. Eikä perjantaina. 

 

Siellä se paketti odottelee Kuopion varastolla... jotain? Oikeaa tähtien asentoa? Rupeaa pikkuhiljaa vituttamaan koska kissojen Latz on loppu. Juu, oma moka mutta "normaalisti" paketti olisi tullut jo ajat sitten.

 

Ihme sekoilua Postnordilta muutenkin. Ihan itse ilmoittivat että paketti tulee keskiviikkona 13.1., mutta lähetysseurannassa lukee kuitenkin että "Lähetys odottaa terminaalissa, toimitus sovittava vastaanottajan kanssa". Haloo, kaikki oli jo sovittu. Ja sitten englanninkielisessä paketinseurannassa puolestaan sanotaan täysin päinvastaisesti että "New delivery date agreed upon". HUOK. Pitääkö tämä nyt ymmärtää niin että he eivät tiedä mitä tekevät?! Hermot menee vähemmästäkin.

 

Lopulta oli pakko ottaa yhteyttä kyseiseen firmaan ja nyt on lupaus siitä että paketti tulisi maanantaina 18.1. Haha. En usko ennen kuin näen. Liian myöhäistä se on nyt muutenkin.

 

Miksi Postnord vain säilöö paketteja varastollaan sen sijaan että toimittaisi niitä?!

6. joulukuuta 2020

Vesiautomaatti kissoille

Jo kaksi Ollen sisarusta on kuollut munuaisvaivoihin, ja nyt Ollen isälläkin on diagnisoitu munuaisten vajaatoiminta. Onko näissä kissojen munuaisjutuissa siis jotain perinnöllisyyttä?

 

Kolmesta kissastani Kali juo ylivoimaisesti eniten. Erityisesti kuivaruoan syönnin jälkeen se istuu tiskialtaassa odottamassa vesihanan avausta. Olle sen sijaan vaikuttaa usein haluavan vettä mutta ei kuitenkaan sitä sitten juo.

 

Rupesin sitten haaveilemaan vesiautomaatista kissojen joululahjaksi. Mutta mikä Zooplussan vesiautomaateista on se oikea? Suurin osa on muovisia, mutta on muutama keraaminenkin ja yksi teräksinen. Arvosteluiden perusteella joissakin vesiautomaateissa on ongelmana vaikea kokoaminen, osien eriparisuus ja jopa pumpun vaikea asettelu. Ja sama tuote voi arvostelijasta riippuen olla joko äänekäs tai hiljainen. Eli ota näistä sitten selvää?

 

Cat Mate-vesiautomaatti on muovinen (BPA-vapaa), halpa, sen osat voi pestä astianpesukoneessa ja siinä on monta tasoa joilta juoda. Ja on muuten tosi hiljainen, lähes äänetön.

Parin viikon käytön jälkeen olen nähnyt vain yhden kolmesta kissastani juovan automaatista. Ja se yksi on tietysti... Kali. Eli tuli todistettua sekin että vanha kissa oppii uusia temppuja. Ja minua jostain syystä naurattaa kun Kalilla on leuka märkänä.



Ps. Kalin pissiongelma ei ole ainakaan toistaiseksi jatkunut.

5. elokuuta 2018

Zooplussalle on tullut toimitusmaksut

Tätä olen pelännyt kun on riippuvainen jostain nettikaupasta.

Aiemmin Zooplussalla on ollut ilmaiset toimituskulut jos tilauksen arvo on yli 49 euroa. No niin on vieläkin. MUTTA. Jos tilauksen paino on yli 31 kiloa eli jos tilaus koostuu useammasta paketista, niin jokaisesta ylimääräisestä paketista joutuu maksamaan toimitusmaksua neljä euroa. Eli jos tilauksesta tulee vaikkapa 3-4 pakettia niin toimituskulut ovat mojovat.

Jatkossa pitäisi siis kikkailla tilaukset niin että ne menevät yli 49 euron mutta pysyvät alle 31 kilossa.

Olen tottunut tilaamaan kerralla paljon. No, ensimmäinen pienennetty tilaus lähti. Just pikkasen yli 49 euroa, että pysyi juuri painorajan alla. Onkohan Zooplussalla mitään rajoitusta kuinka monta tilausta saa tehdä päivässä?

Tarkempaa tietoa Zooplussan uusista toimituskuluista

30. maaliskuuta 2017

3 pakettia Zooplussalta

28, 25 ja 23 kiloa. Paketit saapuivat päivää normaalia aikaisemmin, koskaan aiemmin ei ole käynyt näin. Onneksi olen niin hidas että olin vasta siivoamassa oksennuksia enkä ollut ehtinyt aloittaa imurointia. Onhan tuo nykyinen imuri hiljainen mutta en tiedä onko se niin hiljainen että kuulisin ovikellon soiton tai koputuksen.


Tilasin vain kaksi pussia kissanhiekkaa kun normaalisti tilaan neljä, eli kohta pitää taas tehdä tilaus. Yksi 15 kilon kissanhiekkasäkki kestää täällä noin kuukauden. Orijenista oli varastossa vain kalaversio. Ja nyt viimein hankin myös kolmannen kantokopan kissoille. En tiedä olisiko niitä syytä olla kolme kun kissojakin on kolme. Muutossa ainakin olisi tarvetta kun Tapsa haluaa jäädä omaansa asumaan, ja jos vie kissat eläinhoitolaan niin ehkä silloin.


Tilasin myös synttärilahjan Tapsalle, se täyttää huhtikuussa 10 vuotta. Mietin haluaisiko Tapsa mieluummin yliajetun näköisen fretin vai yksisarvisen. Oli myös vaikea päätös antaako lahja Tapsalle heti vai vasta oikeana syntymäpäivänä.

Bonuspisteillä otin Kalille testaukseen kuivaruuan syömisen hidastajan, plussaa siitä että se on konepestävä. Tekisi kyllä mieli kokeilla muitakin aktivointikuppeja, mutta valitettavan harva kestää konepesun.

17. tammikuuta 2017

Pienoinen Zooplus-tilaus

Melkein pelkkää märkäruokaa 2 pakettia, suunnilleen 40 kiloa ja 180 euroa. Kaupan päälle tuli raapimisreki, onneksi en tilannut sellaista ennen joulua. Lähinnä Latzin (Felix) takia tilasin kun en sitäkään enää jaksaisi raahata kaupasta kotiin. 176 pussia riittää noin kolmeksi kuukaudeksi.



Tällä kertaa kaikki jopa meni lähes oikein. Eilen kyttäsin pakettien tuloa turhaan koko päivän koska niiden piti saapua kello 14 mennessä. Mutta sitten lähetysseurantaan ilmestyikin tieto että toimitus on myöhästynyt 1-2 arkipäivällä.

8. marraskuuta 2016

Zooplus ei vaan osaa vieläkään

Rupeaa pikkuhiljaa vituttamaan. Viimeinen paketti Zooplus-tilauksesta saapui viimein perille. Se siis lähetettiin uudelleen kun edellinen versio joko katosi matkalla tai palautui Zooplussalle - riippuu siitä keneltä asiakaspalvelijalta kysytään.

Noh nyt puuttui paketista tavaraa. 24 kpl Porta 21-purkkeja ja 1 kpl Almo Naturea jäi tulematta perille. Enkä ihmettele yhtään. Pahvipaketti oli jossain vaiheessa teipattu kasaan, ja kun teipit poisti jäljellä ei ollut mitään pahvilaatikkoa vaan vain 4 pahvinpalasta.

Lähtiessään Zooplussalta paketti painoi yli 26 kiloa mutta Suomeen saapuessaan paino oli enää vain reilut 23 kiloa. Eli jonnekin matkalle tippuivat puuttuvat ruuat.

Syyllinen on se joka Zooplussalla päätti että on hyvä idea pakata kissanhiekat samaan boksiin muiden tavaroiden kanssa. Ei se pahviloota kestä.

3. marraskuuta 2016

Zooplus-mysteeri ratkesi

Olin kai taas liiankin kärsivällinen. Kun ihmettelin että missä Zooplus-tilauksen viimeinen paketti oikein viipyy, seurasin tilannetta vain Postin sivuilla, missä paketti ei tietenkään koskaan näkynyt.

Vasta myöhemmin katsoin myös DHL:n seurantaa, ja sen mukaan paketti ei ollut edes lähtenyt matkaan. Ja kun mitään edistystä ei ollut tapahtunut viikkoon laitoin viimein Zooplussalle viestiä.
Ja kappas vaan, kuulemma se murheenkryyni-paketti oli palautunut takaisin Zooplussalle. Se siis selittää mystisen "kiitos palautuksestasi"-viestin jonka sain Zooplussalta.

Mitenhän olisi oikeasti käynyt jos en olisi kysellyt paketin perään? Mitään rahapalautusta en ole saanut minnekään. Olen tarkistanut Zooplussan, Paypalin ja pankkitilin.

Nyt sain sitten vaihtoehdoiksi valita joko paketin uudelleenlähettämisen tai rahojen palautuksen. Valitsin ensiksimainitun.

Saa nähdä mitä tästä nyt tulee. Lähetetäänkö paketti? Saanko sen seurantanumeron? Milloin paketti on perillä? Hitto jos sen joutuisi hakemaan postista.

Kali on kiva kissa. Yhtenä päivänä tällä viikolla se istui keittiön pöydällä odottamassa aamupala-tarjoilua. Yhtäkkiä se ryntäsi hirveällä vauhdilla kantokoppaan - OKSENTAMAAN. Miksi Kalin pitää aina tuhota oksennuksellaan se paras ja turvallisin makuupaikka? Esimerkiksi Tapsa ei koskaan tee niin. 


Ollesta on aivan liian monen vuoden tauon jälkeen tullut taas sylikissa. Tai no, kipeän mahan päällä makaaja-kissa, kun syliin ei mahdu.


Pitäisiköhän Tapsalle ostaa oma lämpöpeti ettei tarvitsisi tyytyä kaapelimodeemiin? Tai patteriin.

28. lokakuuta 2016

Tilasin vähän kissanruokaa

Eikä tässä edes ole kaikki. Yksi neljästä paketista on vielä matkalla, ja se sisältää mm. ison säkin Orijen-kuivaruokaa. Tilaus maksoi lähes 400 euroa.


Tapsa ehti heti sekunnissa raapia ja purra kuivaruokasäkin hajalle. Tilasin kokeiluun Thriven uutta viljatonta kuivaruokaa. Siinä toivossa että löytyisi joku kuivaruoka johon kissat eivät olisi hulluina. No turha toivo kun heti piti säkki hajottaa ja naukua kuorossa Kalin kanssa että tänne heti sitä ruokaa.

Tilasin myös kissoille joululahjoiksi kissanminttuiset joululelut. Ja kissojen mielestä parasta onkin se pahvilaatikko jossa lelut olivat. Haisee niin hiton hyvältä. Välillä tuli ihan kilpailua Ollen ja Kalin välillä siitä että kumpi saa olla laatikossa.


En tiedä mitä Zooplus nyt oikein sekoilee. Aina aikaisemmin kaksi 15 kilon kissanhiekkasäkkiä ovat olleet erikseen yksinään (kaksinaan) samassa pahvilaatikossa. Nyt oli valitettavasti tungettu yksi hiekkasäkki yksinään jokaisen pakettiin sekaisin ruokien kanssa. Ei hyvä enkä tykkää. Yksi paketeista olikin jo ihan hajalla. Ihme että ruuat olivat kestäneet suht ehjinä sen 15 kilon säkin painon päällään.

Ja sitten jo ennen yhdenkään paketin saapumista sain Zooplussalta mystisen sähköpostiviestin: "Olemme vastaanottaneet palautuksesi liittyen tilaukseesi. Olemme hyvittäneet palautusta vastaavan summan asiakastilillesi."

Hmm. En ole palauttanut mitään eikä asiakastilillä edes ole mitään kohtaa missä voisi olla jokin rahallinen hyvitys.

Ja miksi se yksi paketti tulee jälkijunassa? Ajoitan aina tilauksen niin että joku voi olla kotona vastaanottamassa paketteja. Nyt ei ole mitään tietoa siitä milloin tuo mattimyöhäinen saapuu perille.

Häviän nykyään aina tuolileikin. :( Kalilla on muuten vilttiin sopivaa camo.



Lintuparvi herätti mielenkiintoa.


1. maaliskuuta 2016

Animail ei toimi?

Jokohan pitäisi luopua toivosta? On kulunut kaksi viikkoa siitä kun tein tilauksen nettikaupasta animail.fi. Tilasin jopa kotiinkuljetuksella niin että kuljetusfirman pitäisi soittaa minulle etukäteen toimituksesta sopiakseen, eikä mitään ole kuulunut. No eipä onneksi ole laskuakaan näkynyt vielä.

Tein tilauksen Animailista koska missään muualla ei enää tuntunut olevan valikoimissa tietynmallisia Karlien kissanruokakuppeja. Malli on allaoleva, mutta muitakin kuva-aiheita on (ollut). Tuli nimittäin muutama kuukausi sitten rikottua yksi ruokakuppi, eikä kaapissa ollutkaan enää samanlaista varakuppia.


Muut esimerkiksi Zooplussan valikoimassa tällä hetkellä olevat keraamiset kupit ovat liian korkealaitaisia, sama ongelma kuin aina.

Nyt kun etsin uudelleen niin monessa nettikaupassa näyttäisi olevan tuon mallista kuppia tylsemmällä Cat-kuvioinnilla. Pitää kai tilata jos Animailista ei vieläkään kuulu mitään.

21. marraskuuta 2014

Zooplussaa

Zooplussalta tuli jo viestiä että "miksi et ole tilannut meiltä pitkään aikaan"? Ei siitä edes kauan ole, viimeksi elokuussa. Viestin mukana tuli 5% alennuskoodi, joten tein nyt tilauksen. Olisin tosin tehnyt muutenkin sillä kissanhiekka alkoi olla aika vähissä. Tilasin hiekkaa nyt 4 säkkiä eli yhteensä 60 kiloa, riittää vähäksi aikaa.

Orijenia olin alunperin tilaamassa kaksi 6,8 kilon säkkiä. Mutta totesin sen aika turhaksi, sillä vielä on jäljellä yksi tuon kokoinen avaamaton säkki. On tullut viime aikoina syötettyä kissoille muita kuivaruokia, kun niitäkin on kaappiin kertynyt. Jatkossa aion pysytellä pelkässä Orijenissa.

Tilasin uuden kissanvessan. Se on samanlainen kuin viimeksi tilaamani, mutta eri värinen ja eri kuviolla - "Orchidee". Olisin ehkä ottanut toisen samanlaisen Kittenin, mutta Orchidee oli tarjouksessa. (Höh, nyt Kitten on tarjouksessa!) Nyt voin poistaa käytöstä viimeisenkin "ilmastointiaukoilla" varustetun Billin, niin ei pitäisi enää Ollen pystyä pissimään vessasta ulos.

Bonuspisteillä otin Catit Design Senses-leikkiradan. Olin haaveillut siitä pitkään, ja nyt bonuspisteet riittivät juuri ja juuri. On se hiton hiano?? Mutta tykkääkö kissat? Eipä juuri.

15. elokuuta 2014

Kissoilla on uusi vessa

Tein viime lauantaina vajaan 200 euron tilauksen Zooplussalle. Yksi vessa, kaksi säkkiä kissanhiekkaa ja loput märkäruokaa. En uskaltanut poistua kotoa kahteen päivään kun odotin paketteja. En voinut luottaa lähetysseurantaan kun en ollut DPD:n sellaista ennen käyttänyt.





Onhan se uusi vessa nätti mutta onko se Ollenpitävä? Jäähyväisiksi vanhalle vessalle Olle oli juuri pissinyt siitä ulos kun rupesin sitä pesemään. Kukahan haluaisi vähänkäytetyn kissanvessan?

11. heinäkuuta 2014

Nyt on kaikki nähty: Pinkkiä kissanhiekkaa!

Iskipä idea hankkia uusi kissojenvessa. Sattuu nimittäin olemaan niin että Olle pissii usein Billy-vessan "ilmastointiaukosta" ulos. Ja minullahan on Billyjä kaksin kappalein. Tiedänpähän etten enää koskaan osta vessaa jossa on ilmastointiaukkoja. En voi edes pitää niissä suodattimia koska Tapsa haluaa syödä ne.

Järkevintä olisi kai hankkia toinen samanlainen hyväksi havaittu vessa eli pinkki CatIt, joka on ainakin vielä toistaiseksi onnistunut pitämään Ollen pissit sisäpuolellaan. Mutta uutuusvessoista houkuttaisi Savic Nestor Impression "Kitten", sitä mainostetaan vuotamattomaksi. On siinä niin söpö kuva kyljessä.


Mutta toisaalta. Eräässä kissanhoito-artikkelissa sanottiin etteivät kissat itse tykkää katetuista vessoista sillä ne haluavat nähdä ympärilleen. Että kissan kannalta paras olisi mikä tahansa läpinäkyväseinäinen, korkealaitainen muovilaatikko. Think outside the box? Kissanvessan ei ole pakko olla se mitä myydään kissanvessana lemmikkitarvikekaupoissa. Mutta eipä kai mitenkään korkeat reunat riittäisi tuolle yhdelle pissijälle. Olle on kai sitten semmoinen kissa joka on oikeasti poika mutta syntyi vain väärään ruumiiseen tytöksi.

Zooplussassa myydään nyt tosiaan pinkkiä kissanhiekkaa. Ja sinistä, vihreää, keltaista... Onneksi on sentään käytetty elintarvikevärejä eikä sen pahempia myrkkyjä. Eipä silti pääse ostoslistalleni.

20. toukokuuta 2014

Orijenia tänne ja äkkiä

Päivää ennen matkaa eli lauantaina 10.5. huomasin että kissojen kuivaruoka Orijen on lähes loppu. En tajua miksi en ole huomannut ruuan olevan vähissä. Niin, kyllähän muita kuivaruokia olisi vaikka muille jakaa, jopa Orijen Fishiä mutta eihän ne käy. Keskiviikkona matkan jälkeen tein sitten äkkiä paniikkitilauksen Zooplussaan. Vain kaksi isoa säkkiä Orijenia sekä ihana pinkkiruusu kissanruokakuppi. Jota en voinut vastustaa ja vain jotta pääsisi yli sadan euron ja saisi alennuksen. Joka oli ennen viisi prosenttia ja nyt vain kolme! Koska kyseessä oli näin "mini"tilaus niin uskaltauduin ottamaan toimitustavaksi DPD:n DHL:n sijasta. Ja jotta ei joutuisi maksamaan sitä euroa toimituksesta...


Eilen maanantaina oltiin juuri lähdössä keskustaan shoppailemaan, minulla oli jo kengätkin jalassa kun ovikello soi. Sieltähän se Orijen-paketti saapui, oli kai sitten aika täydellinen ajoitus. Olin olettanut että paketti saapuisi vasta aikaisintaan tiistaina. No mitään seurantaahan en ollut ehtinyt... seurata kun en ole ollut juurikaan (omalla) koneella.

11. huhtikuuta 2014

Kissoille hiekkaa ja ruokaa

Olin juuri vessassa pesemässä käsiä kun kuului vaimea ääni joka saattoi olla oven koputus. Ja olihan se. Ihmettelen miksi jotkut postintuojat eivät soita ovikelloa. Paketit olivat niin painavia että ne tuotiin kärryllä kotiovelle asti. "Hauskaahan" tässä on nyt se että neljästä paketista saapui tänään perille vain kolme. Se yksi pienoinen missä on pelkästään yksi Miamorin ruokapakkaus on vielä jossain matkan varrella.


Ei paljoa ruokaa tällä kertaa. Viljaton Purizon-kuivaruoka kokeiluun, kun oli tutustumistarjous. Kuten myös viljaton märkäruoka GranataPet Symphonie, jota halusin tilata jo viime kerralla mutten raaskinut kun on niin kallista. Nyt peräti euron alennus... huok. Tuskinpa kissat tykkääväät. Harvoin tykkäävät mistään aidosta lihasta, viljamössö on niin pajon parempaa. Tilasin myös kissanminttusuihketta..


Mitähän järkeä siinäkin on että kun tilaa 24 kpl pakkauksen Porta 21 pussiruokaa niin laatikossa on 20 pussia ja loput 4 kpl ovat irtopusseina? Jos ne ruuat kerran ovat 20 pussin pakkauksissa niin miksei niitä sitten myydä 20 kpl erinä?

Kissanruokakaapissa on nykyään vähän muutakin.


Mutta kissojen mielestä tärkeintä on tietysti the laatikko.