Australian GP, Melbourne 7.3.99
KAKKOSVIULUN SOITTAJA YKKÖSPALLILLE
Talven testeissä loistaneiden McLareneiden hyytyessä kesken kisan ja Schummelin kärsiessä ties mistä ongelmista, uransa ensimmäisen voiton nappasi Schumin orja Eddie Irvine. MM-suosikkien (Häkä, David, Schuey) pistetilit näyttivät Down Underin jälkeen pyöreätä nollaa.
Brasilian GP, Sao Paolo 11.4.99
VAIKEUKSIEN KAUTTA VOITTOON
Häkä jatkoi tasaisen tylsää tahtiaan ja ajoi paalulta voittoon, vaikka luulikin jo yhdessä vaiheessa kisansa olevan ohi vaihdelaatikkomurheiden vuoksi. David joutui taas hain kitaan, mutta Schumi pelastautui kuiville kakkossijallaan. Hiekkalaatikon kingi oli silti yhä Eddie, joka johti edelleen MM-pistetaulukkoa.
San Marinon GP, Imola 2.5.99
KATOAVAISTA ON KUNNIA
Häkä teki kauden ensimmäisen - vaan EI ainoan! - tyhmän virheensä Imolan surullisen kuuluisalla radalla. Pääsuoralle tultaessa auto livahti liikaa kanttareiden puolelle selvässä johtoasemassa, ja tuloksena oli liittyminen ratareunuksen ritareihin. Tämän jälkeen voitosta tappelivat David ja Schumi, ja tottakai viimeksi mainittu vei ykköstilan. David kuitenkin avasi kauden pistetilinsä, ja kisan suurin ylläri olikin se, että DC pääsi vihdoinkin maaliin asti.
Monacon GP, Monte Carlo 16.5.99
KAULAA MYÖTEN LENTOHIEKASSA
Ferrari otti Monacossa tyylipuhtaan kaksoisvoiton Häkän säestäessä kolmannella sijallaan. Davidin tilastoihin tuli sen sijaan tuttuakin tutumpi merkintä - keskeytys teknisen murheen vuoksi.
Espanjan GP, Barcelona 30.5.99
MUSKETTISOTURIT ISKIVÄT TAKAISIN
Espanjan aurinko palautti viimein marssijärjestyksen vanhalle, hyvälle mallille: McLaren-Mercedes-yhdistelmällä otettiin ensimmäinen kaksoisvoitto pitkään aikaan.
Kanadan GP, Montreal 13.6.99
MAAILMANMESTAREIDEN TREFFIT KAITEEN KANSSA
Kilpailun aikana radan viimeinen mutka koitui turhan monen maailmanmestarin kohtaloksi: Samaan miinaan lankesivat niin Hill, Villeneuve kuin kisaa johtanut Schummelikin. Niinpä Häkä otti voiton radalla, joka oli aina ollut hänelle erityisen vaikea.
Ranskan GP, Magny Cours 27.6.99
SADE SOTKI SÄVELET
Sade oli sotkenut jo Ranskan osakilpailun aika-ajot, mutta saapui vielä varsinaisen kilpailunkin aikana häiritsemään aikamme gladiaattoreiden suorituksia. Häkä taisteli itsensä toiseksi, David sen sijaan lauloi samaa vanhaa virttä.
Britannian GP, Silverstone 11.7.99
MUTKAT SUORIKSI JA JALAT KAPPALEIKSI
Schumi ajoi seinään ja mursi jalkansa STOP Tiimi sekoili Häkän takapyörän kanssa STOP David voitti kotikisansa STOP Enemmäntästä kisasta...
Itävallan GP, A1-Ring 25.7.99
PAINAJAISESTA TULI TOTTA
David oppi Itävallassa kaiketi sen, miten kisaa EI voiteta: Vaikka tuuppaa tallikamunsa ekalla kierroksella pihalle, voitto ei silti ole ihan 100 %:sen varma. Voiton korjasi Eddie, kun DC mokallaan tarjosi sen hänelle hopeatarjottimella. Ensimmäinen kisa Schumin loukkaantumisen jälkeen sujui siis uudelta Ferrarin ykköskuskilta muiden sekoilujen vuoksi mainiosti, uusi kakkoskuski Mika Salo oli sen sijaan vaikeuksissa.
Saksan GP, Hockenheim 1.8.99
DAVIDIN KOOTUT KOMMELLUKSET, OSA 4351
Davidin tajuttomuustila jatkui vielä Saksassakin. Ensin piti välttämättä hajottaa etusiipi Salon auton perään ja sitten oikaista nurmikon kautta ja päätyä varikolle kärsimään stop&go-rangaistusta. Tuloksena oli viides sija Eddien voittamassa kisassa. Häkä ajoi ulos takarenkaan puhjettua.
Unkarin GP, Hungaroring 15.8.99
SUOMEN OSAKILPAILU
Unkarin GP-viikonlopun kuumin puheenaihe oli suomalaisten hurja määrä katsomossa. Jotkut irvileuat luulivat jopa koko Suomen kansan saapuneen kannustamaan suomalaisia Mikoja. McLaren tarjosi katsojille nautittavaa koko rahan edestä, kauden toinen kaksoisvoitto tuli kreivin aikaan!
Belgian GP, Spa-Francorchamps 29.8.99
MIKAN MYRTYNEET MURJOTUKSET
Häkä näytti Spassa miten pilataan tallikaverin riemu reilusta voitosta. Davidin iloitessa korkeimmalla pallilla Häkä murjotti vieressä, vaikka olikin itse ainoa syyllinen ekan mutkan hässäkkään. Häpeä Häkä! Enemmäntästä kisasta...
Italian GP, Monza 12.9.99
VÄÄRÄ VAIHDE SILMÄÄN JA PIHALLE
Italia on tifosien luvattu maa, mutta Häkälle maa tarjosi viime vuonna pelkkiä toteutuneita painajaisunia. Monzassa FLYING FINNistä tuli CRYING FINN, kun Häkä ajoi taas selvässä johtoasemassa ulos radalta oman virheensä vuoksi.
Euroopan GP, Nürburgring 26.9.99
NÄIN TUHOAN MESTARUUSMAHDOLLISUUTENI
Euroopan osakilpailu tarjosi jännitystä ja yllättäviä käänteitä parin vuoden tarpeiksi. Puolenkymmentä kuskia ehti ajaa kisan kärjessä , mutta jokainen heistä sai vuorollaan pettyä karvaasti. Sade pilasi monen mahikset, heidän joukossaan myös David, joka olisi johtoasemansa pitämällä nostanut itsensä ensimmästä kertaa elämässään toden teolla mestaruustaisteluun mukaan. Voiton korjasivat sitten Johnny Herbert ja Stewart-Ford!
Malesian GP, Sepang 17.10.99
KAIKKIEN KOHKAUSTEN ÄITI JA ISÄ
Kaikkihan sen tietävät: Ferrari otti Malesiassa kaksoisvoiton Häkän pyörtyillessä kolmospallilla. Kisan jälkeen Ferrarit hylättiin laittomien ilmanohjaimien vuoksi, mutta viikkoa myöhemmin nuo samat ohjaimet todettiin sääntöjen mukaisiksi. Jos elämä on ihmeellistä, niin vieläkin ihmeellisempää on elää tajuttomassa F1-maailmassa! Täällä ei järki päätä pakota... FIA osoitti Pariisin päätöksellään, ettei Ferrarin tarvitse vaivautua noudattamaan sääntöjä. Aja siinä sitten kilpaa "vääränvärisellä" autolla!
Japanin GP, Suzuka 31.10.99
NÄIN PILAAN TALLINI MESTARUUSHAAVEET
David oli ajelemassa ihan kohtuullista kauden päätöskisaa kun päätti yhtäkkiä vetää seinään...ei vaineskaan! McLaren mokasi taas, tällä kertaa huhujen mukaan laittamalla Davidin autoon vasemman renkaan oikealle ja päinvastoin. Merkkimestaruus lipesi siis Ferrarille. Henk. koht. puolella Häkä otti ihmelähdön ja voitti taas mestaruuden, kun Schumia ei oikein huvittanut Eddien auttaminen. Davidin ja Schumin suhteessa vanhat arvet revittiin hajalle ja kävi ilmi, etteivät ne olleet koskaan kunnolla parantuneetkaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti