31. joulukuuta 1999

f1-kausi 1999 pidempi versio


AUSTRALIAN GP 99

Kauden 1999 ensimmäisen kilpailun, Australian Grand Prixin ensimmäiset harjoitukset sujuivat täysin McLaren miesten komennossa. Häkän harmittavasta ulosajosta ja auton romuttumisesta huolimatta eroa lähimmäksi yltäneeseen muun tallin edustajaan tuli yli sekunti. Perjantain harjoitusten nopeimman ajan ajoi David Coulthard, joka pystyi aivan toisen harjoitustunnin lopulla nipistämään Häkän siihen mennessä parhaasta ajasta 14 sekunnin tuhannesosaa. Tämä siitäkin huolimatta, että David ajoi koko perjantain samoilla renkailla vaikka kävikin nurmikon puolella muutaman kerran.

Lauantain aika-ajot ajettiin pilvisessä, ja juuri aika-ajotunnin alkuun huomattavasti viilenneessä säässä. Siksipä parhaat tallit panttasivat radalle tuloa viimeiseen asti. Harjoitusten tyyliin McLarenit hallitsivat myös aika-ajoa mielin määrin. Eniten hämmästystä aiheutti se, että päinvastaisista vakuutteluista huolimatta Ferrari jäi Mersuista jopa enemmän kuin vuotta aiemmin. Aika-ajotunnin loppuhetkillä David onnistui alittamaan Häkän ajan sekunnin kymmenyksellä, ja jotkut jo luulivat tuon ajan riittävän paalulle. Mutta viimeisellä minuutilla tuli jo monta kierrosta radalla pysytellyt Mika, ja pamautti maalilinjalla lähes puoli sekuntia Davidia nopeamman ajan. Erikoista oli taas se, että McLareneista ainakin David käytti vain yhtä rengassarjaa, ja Häkäkin ajeli monta kierrosta peräkkäin ennenkuin huippuaika syntyi. Bridgestonen uudet renkaat kestivät kulutusta varsinkin viileähköllä säällä aika tavalla.

Itse kisasta odotettiin parin edellisvuoden tapaan McLaren-Mercedes-yhdistelmän näytöstä, edellyttäen että epäluotettavilta talven testeissä vaikuttaneet autot kestäisivät maaliin asti. Kisa alkoikin totuttuun tyyliin McLareneiden johtaessa joukkoa, välimatka muihin kasvoi tasaisesti vähintään sekunnilla per kierros. Kunnes sitten kierroksella 13 tapahtui se mitä oltiin pelätty: David ajoi autonsa varikkopilttuuseen ja keskeytti hydrauliikkavian vuoksi. Samalla kierroksella Jacques Villeneuven autosta irtosi takasiipi keskellä suoraa - tämä oli vaivannut monia talleja talven testeissä - ja radalle tuli turva-auto. Uusintalähdössä Häkän auto hyytyi kummallisesti, ja muutaman kierroksen päästä hänen oli pakko luovuttaa ja keskeyttää kaasun/bensansyöttöongelman vuoksi.

Jo aikaisemmin, toiselle lämmittelykierrokselle lähdettäessä Schummelin auto ei meinannut lähteä liikkeelle ja hän joutui starttaamaan takarivistä edelliskauden vikan kisan Japanin tyyliin. Lisäksi hän kärsi kisan aikana rengasrikosta ja epäkuntoisesta ohjauspyörästä. Mutta tämäkään ei vielä Schummelille tällä kertaa riittänyt. Hän teki kisan aikana 'Häkkiset' eli ajoi varikon läpi tultuaan sisään liian aikaisin. Ferrarin miehet eivät vielä olleet valmiita hänen tuloonsa, joten hänen ei auttanut muuta kuin yrittää seuraavalla kierroksella uudestaan. Tuloksena tästä kaikesta oli pisteetön kahdeksas sija. Olikohan Schumi koskaan aikaisemmin tullut maaliin koko joukon viimeisenä?

Yksi merkillinen asia tapahtui jo ennen kisan alkua McLarenin varikkopilttuussa. Häkä pomppi autosta autoon, eikä tiennyt kummalla autolla - vara- vai varsinaisellla kilpa-autolla - lähtisi kisaan. Kun Häkä lopulta teki päätöksen (vara-auto), hän lähti pilttuusta sellaisellla kiireellä, että jotkut piuhat olivat vielä kiinni autossa ja varikkorakennelmat tippuivat alas... ihmisten päälle. No, mitään vakavampaa ei sattunut, vaikka tallin työntekijöillä olikin tapahtuneen jälkeen käyttöä jääpusseille. Kummallista tyrimistä ja amatööripuuhaa huipputallin taholta!

KUN KISSAT OVAT POISSA, HIIRET HYPPIVÄT PÖYDÄLLÄ

Ennen kauden avauskilpailua oltiin povattu, että maailmanmestaruudesta vuonna 99 tulisivat taistelemaan molemmat McLaren-miehet sekä toinen mustista orheista - Schummeli. Kellekään täysijärkiselle ei olisi tullut mieleenkään veikata Schumin ikuista renkiä Eddie Irvineä taistoon mukaan. Mutta niin vain olivat maailmankirjat sillä lailla sekaisin, että Australian GP:n jälkeen pistetaulukon kärjessä komeili Ferrarin kakkoskuski! Ennakkosuosikkien pistesarakkeet näyttivät vielä nollaa... Muiden kärsiessä jos jonkinlaisista ongelmista Irvine, Frenzen ja Schumin pikkuveli saivat ajaa huolista vapaan kilpailun ja valloittivatkin palkintopallin. Eddie sai odottaa kauan ensimmäistä voittoaan, ja ansaitsikin sen ennenkaikkea siksi, että hän oli niin monta kertaa aikaisemmin uhrannut hyvän kilpailunsa ja jopa voiton Schumin vuoksi.

Kaiken kaikkiaan on sanottava, että kauden 99 ensimmäinen kilpailu oli mielenkiintoisempi ja tapahtumarikkaampi kuin vuosiin. Aluksi tosin näytti siltä, että siitä tulisi tylsempi kuin koskaan, kun McLarenit porhalsivat kärjessä täysin omaa vauhtiaan. Mutta kuten niin usein aikaisemminkin, autourheilu näytti taas arvaamattoman puolensa. Toisen onni on toisen epäonni... Eddie on yksi niistä harvoista kuskeista, jolle jokainen soi mielellään voiton.

BRASILIAN GP 99

Mitäpä jäi käteen Brasilian GP:stä 99? Eipä juuri mitään... David keskeytti taas huvikseen muutaman kerran (saman kisan aikana!). Häkä taisi sitten voittaa, kuten myös vuotta aiemmin.

SAN MARINON GP 99

San Marinossa menikin Deivitillä jo sitten vähän, tai oikeastaan paljon paremmin. Parhaiten. Ainut maalintulo, kun neljä kisaa oli ajettu. Voitto meni Davidin itsensä mielestä siihen, kun kierroksella ohitettavat eivät päästäneet tarpeeksi nopeasti ohi. Mutta jaksanpa epäillä olisiko se voitto tullut sittenkään... Imolassa David vaikutti yhtä hitaalta kuin yleensä vasta kauden lopussa, kun into tai mikälie on loppunut tai väsy iskenyt tms. paskaa. Tuloksena oli siis liiankin tuttu toinen sija ja kokonaiset kuusi pistettä. Saldo neljän kisan jälkeen oli siis yhä sama. M-A-H-T-A-V-A alku kaudelle!

MONACON GP 99

Monacossa McLaren-faneille ainoan ilonhetken tarjosi aika-ajo. Ferrari ja Schumi olivat hallinneet aika-ajotuntia alusta loppuun, ja Häkäkin oli ennen viimeistä yritystään Schummelia puoli sekuntia perässä. David oli puolestaan loukannut jalkansa muutamaa päivää aikaisemmin pelatussa hyväntekeväisyysjalkapallo-ottelussa, ja sen lisäksi ajanut ulos aamulla, eikä ollut sen vuoksi voinut ajaa ollenkaan aamun toisessa sessiossa ja oli aika-ajossa vasta kuudentena. Aika-ajoa oli jäljellä enää pari minuuttia, kun Mercedeksen muskettisoturit lähtivät viimeisiin yrityksiinsä. Ja ihmeitä alkoi tapahtua! Vaikka keltaiset liput liehuivat radalla ja Häkä nosti niiden kohdalla kätensä ylös, hän onnistui silti alittamaan Schueyn ajan muutamalla sadasosalla! Ja jotenkin ihmeellisesti myös David onnistui parantamaan aikaansa vikalla yrityksellään ja nousi upeasti kolmanneksi. Kaiken tapahtuneen jälkeen se oli tosi hyvä suoritus.

Itse kisassa ei sitten enää paljoa naurattanut, Schumi karkasi heti lähdössä ja ajoi ylivoimaiseen voittoon tallikaveri Eddie Irvinen säestäessä kakkossijallaan. Häkä pääsi vikuroivalla McLarenillaan maaliin vasta kolmantena, ja Davidin kohtalona oli taas tutttuakin tutumpi juttu: keskeytys teknisen vian takia. Tällä kertaa se ei ollut yllätys senkään vuoksi, että Davidin auto pöläytteli jo aikaisessa vaiheessa pölyjä pihalle radan (ja koko sirkuksen) hitaimmassa Loewsin mutkassa. Ja sitä paitsi, eihän David ole päässyt kuin kerran urallaan maaliin Monacossa: Vuonna 96 tuli toinen (kuinkas sattuikaan!) sija.

McLarenilla meni käsittämättömän huonosti. Siihen oli jo totuttu, ettei ainakaan Davidin auto kestänyt edes varikkopysähdykseen asti kuin joskus harvoin, mutta Monacon GP:ssä autot olivat vieläpä todella hitaita. Sure, Häkän auton jousitus temppuili ja Davidin vaihdelaatikosta puuttui vähintään yksi pykälä... Mutta paljon oli teamilla töitä tehtävänä mikäli meinasivat jatkossa pärjätä Ferrarille nopeudessa JA luotettavuudessa. Ferrarin johto sekä tallien että kuljettajien MM-sarjassa oli häkellyttävän suuri. Näytti siltä, että McLaren oli jo mokannut kaiken kauden 99 osalta.

ESPANJAN GP 99

Espanjan GP-viikonloppu ei alkanut McLaren-miehillä aivan suunnitelmien mukaisesti. Perjantain vapaissa harjoituksissa Häkä oli neljäs ja David vasta seitsemäs. Missä mättää, kyseli moni. No, harjoituksilla ei kuitenkaan ole paljon painoarvoa aika-ajojen alkaessa. Sitä ennen oli kuitenkin vielä jäljellä lauantaiaamun harjoitukset, joissa Davidille oli käydä köpelösti. Radan viimeisessä, lähtösuoralle kaartavassa mutkassa Davidin auton takapyörän ripustukset pettivät. Onnekkaasti auto pysyi radalla eikä sinkoutunut kaiteisiin. Onnettomuudesta huolimatta David oli harjoitusten nopein!

Aika-ajot olivat siihenastisen kauden ylivoimaisesti tasaisimmat, kun parhaimmillaan kolmea parasta kuljettajaa erotti vain 17 sekunnin tuhannesosaa. Alussa jättiyllätyksestä vastasi Sauberin Jean Alesi keikkumalla ykköspaikalla hämmästyttävän pitkään. Lopulta hänen täytyi kuitenkin tyytyä viidenteen sijaan, kun McLarenit ja Ferrarit kiilasivat edelle. Eniten ihmetytti se, että David tuli nopeimmalta kierrokseltaan varikolle! Radan ensimmäinen kolmannes sujui tuolla kierroksella aikaan 23,8 - aika johon kukaan ei enää myöhemmin yltänyt, ei edes David itse. Jälleen kerran idioottimaista toimintaa. Davidin tsemppi riitti kolmanteen sijaan. Edelle kiilasivat tietenkin maestro itse eli Häkä sekä yllättäen Ferrareista 'se toinen' eli Eddie Irvine. Schumi jätettiin neljänneksi. Jacques Villeneuve piti taas BARin lippuja korkealla kuudennella sijallaan.

Itse kisan startista odotettiin mielenkiintoista. Miten kävisi Ferrari-McLaren taistelupareille Häkä-Irvine ja David-Schumi? Lähdössä David piti molempia Ferrareita pilkkanaan ja nousi toiselle sijalle Häkän kannoille. Davidin toiminta mahdollisti Jaskan nousun kolmannelle sijalle, ja sehän ratkaisi kilpailun McLareneille. Schumi oli yli 20 kierrosta jumissa Jaskan takana, ja jäi Häkästä vähintää sekunti per kierros. Davidillä oli vaikeampaa. Toisen varikkokäynnin jälkeen Schumi oli lähellä päästä ohi, mutta onnekkaasti näin ei kuitenkaan käynyt. Tiukan taiston jälkeen McLaren saavutti kauden ensimmäisen kaksoisvoittonsa!

Katalonian taistelun jälkeen sekä Schumi että Häkä häipyivät lomalle Pohjois-Amerikkaan, kun taas raskaan työn raatajat eli kakkoskuskit Eddie ja David joutuivat painamaan pitkää päivää testeissä. David ajoi Silverstonen kolmipäiväisen testijakson nopeimman ajan.

KANADAN GP 99

F1-kauden kuudes osakilpailu Kanadan Montrealissa oli taas totuttuun tyyliin todella mielenkiintoinen ja tapahtumarikas. Turva-auto vieraili radalla useaan otteeseen, ja Davidillekin sattui jälleen yhtä ja toista. Kilpailun aikana kolme maailmanmestaria, heidän joukossaan kisaa johtanut Schummeli ajoi radan viimeisessä mutkassa ulos ja romutti autonsa. Häkällä oli sen jälkeen helppo työ hoitaa voitto kotiin, mutta hänen takanaan taisteltiin tosissaan sijoituksista. Kisan puolivälin jälkeen, turva-auton juuri lähdettyä radalta David yritti lähtösuoran jälkeisissä mutkissa toisena olleen Eddien ohitusta. Eddie ei suopein silmin moista hommelia katsellut ja veti oven kiinni Davidin nenän edestä. Niinpä kumpikin kuski päätyi nurmikolle. Eddie pääsi nopeammin jatkamaan matkaa ja nousi lopulta kolmanneksi. Davidille kävi sen sijaan huonommin: Hän sai kymmenen sekunnin stop-and-go-rangaistuksen turva-auton ohituksesta, ja päätyi kisassa sijalle seitsemän.

RANSKAN GP 99

Ranskassa, Magny-Coursin radalla nähtiinkin sitten kauden ensimmäinen sateessa ajettu aika-ajo. Tämän vuoksi lähtölistasta muodostui hiukan erilainen kuin oltiin odotettu. Uransa toisen paalupaikan itselleen (ja tallinsa Stewartin ensimmäisen!) nappasi Rubens Barrichello. Kahden huipputallin miehistä parhaiten rankka-sateessa onnistui David - neljä sekuntia Häkää parempi kierrosaika ja neljäs lähtöruutu! Häkä rämpi muilla mailla vierahilla ja oli vasta 14. Schumi oli kuudes ja Eddie Häkääkin huonompi.

David onnistui kisan alussa hienosti ja ehti johtaa muutaman kierroksen ajan ennen kuin keskeytti sähkövian vuoksi kierroksella yhdeksän. Pian tämän jälkeen alkoi pikkuisen sataa ja turva-auto tuli radalle monen kierroksen ajaksi. Kun sade hiukan hellitti ja päästiin taas ajamaan kilpaa, Häkä yritti johdossa ajaneen Barrichellon ohittamista ja pyörähti. Se tiputti Mikan monta sijaa alaspäin, mutta sekään ei tällä kertaa lannistanut Martinlaakson miestä. Ranskan GP:n voittoon ajoi lopulta edellisessä kisassa rajusti seinään ajanut ja mm. aivotärähdyksen saanut Heinz-Harald Frenzen. Häkä taisteli itsensä toiseksi ja kasvatti eron Schumiin kahdeksaan pisteeseen - Hyvä Mika, Hyvä Suomi!

ENGLANNIN GP 99





Britannian GP:n perjantain harjoitukset olivat tulosten valossa todella tasaiset. Seitsemän ensimmäistä kuskia mahtui neljän kymmenyksen sisälle. Päivän nopein oli Häkä; David oli neljäs ja Damon Hill seitsemäs. Lauantaiaamun harkoissa Häkä oli ylivoimaisesti nopein. McLareneiden kaksoisvoiton varmistanut David jäi hänestä yli kuusi kymmenystä. Kolmanneksi yltänyt Schumikin jäi Häkästä yli kahdeksan kymmenystä.

Itse aika-ajossakaan ei löytynyt Häkän kesyttäjää. Häkä otti kauden kuudennen paalupaikkansa helposti. Schummeli oli toinen ja Mikasta lähes kahdeksan kymmenystä auton takapään oikuttelun vuoksi jäänyt David kolmas. Eddie oli neljäs ja niin oli todella jännittävä lähtöasetelma kisaan valmis. Kumpi voittaisi, McLaren vai Ferrari?

TAKE IT AS IT COMES...

Kauden 99 Silverstonen kilpailu jäi kieltämättä historiaan, mutta lähinnä negatiivisten asioiden vuoksi. Ensimmäinen lähtö keskeytettiin, kun kaksi autoa jäi lähtöruutuihinsa. Tieto kisan keskeytyksestä ei ollut vielä ehtinyt tavoittaa kärkikuljettajia, kun Schumi yritti ohitusta tallikaveristaan Eddiestä ja ajoi Stowe-mutkassa ulos yli 200 km:n tuntivauhdilla. Suoraa nokkakolaria seinään pehmensi hieman rengasrivistö, mutta siitä huolimatta Schuey loukkasi onnettomuudessa jalkansa. Sairasloman pituudeksi arvioitiin heti vähintään kuutta viikkoa, joten Schumin mestaruushaaveet menivät samantien. Taas saatiin pelottava esimerkki lajin luonteesta. Vaikka turvallisuuden saralla ollaan menty huimasti eteenpäin erityisesti Imolan mustan viikonlopun ja Häkän onnettomuuden jälkeen, 100 %:sen turvallisia autoista ei tietysti saada koskaan.

Schumin onnettomuuden jälkeen Mikan pahimmaksi vastustajaksi MM-taistossa nousi yllättäen Eddie! Kukapa olisi uskonut, että Ferrarin kakkoskuskillakin tulisi olemaan sanansa sanottavana titteliä jaettaessa. Ihmeellinen on Ykkösten maailma.

Kisan toinen lähtö meni Davidiltä huonosti, ja hän jäi Eddien taakse kolmanneksi. Häkä sen sijaan onnistui taas hyvin ja johti kisaa varikkopysähdykseensä asti. Silloin alkoivat ongelmat; vasenta takapyörää ei saatu kiinnitettyä kunnolla, ja Häkän piti tulla uudestaan varikolle kierrosta myöhemmin. Tässä vaiheessa Mika oli jo tippunut kymmenennen sijan huonommalle puolelle. Muutamaa kierrosta myöhemmin oli suurkatastrofin ainekset kasassa: Häkän autosta irtosi rengas keskellä lähtösuoralle kiihdyttävää mutkaa. Onnekkaasti tilanteessa ei ollut nopeutta paljon, ja rengas ei osunut kanssakilpailijoihin eikä lentänyt katsomoon. Häkä riensi taas varikolle, mutta keskeytti lopulta suosiolla paria kierrosta myöhemmin.

Häkän kärsiessä rengashuolistaan oli David siirtynyt yllättäen kilpailun johtoon. Eddie ahdisti koko ajan alle sekunnin päässä, mutta David ei sortunut virheisiin. Ja kun toisien varikkopysähdyksien aikanakaan Eddie ei onnistunut pääsemään Davidistä ohi, peli oli sitämyöten selvä. David ajoi uransa viidenteen ja kauden ensimmäiseen voittoonsa kreivin aikaan. McLaren ei ollut voittanut kotiradallaan lähes kymmeneen vuoteen, ja Davidille kotikisan voitto merkitsi hyvin paljon. Voitto ei silti paljoakaan helpottanut kun tallikamulla oli puolet enemmän pisteitä kasassa. Joko kohta Davidin olisi jälleen alistuttava Mikan auttamiseen mestariksi?

ITÄVALLAN GP 99

EUFORIASTA PITKÄÄN PAINAJAISEEN

Michael Schumacherin loukkaannuttua oltiin maailmalla yhtä mieltä siitä, että nyt Mika Häkkisen olisi huomattavasti helpompaa saavuttaa toinen peräkkäinen maailmanmestaruutensa. Mutta vain kahden kisan mentyä pöytä oli taas kääntynyt totaalisesti ympäri ja Ferrarien aliarvioiminen oli pakko lopettaa.

Sitä osattiin pelätä ja odottaa, mutta silti se iski kuin salama kirkkaalta taivaalta. Kauden 99 Itävallan GP:stä muodostui McLaren-tallin kuljettajille todellinen painajainen. Kuten niin monta kertaa aikaisemminkin, radan toinen - kenties maailman kuuluisin - mutka eli Remus muodostui kisan kannalta ratkaisevaksi. Jo ensimmäisellä kierroksella kolisi kunnolla kun McLaren-miehet ottivat mittaa toisistaan. Häkä pyörähti ja jäi jonon viimeiseksi, David selvisi vähemmällä ja pystyi jatkamaan kisaansa letkan kärjessä. Lopulta kisan voittoon ajeli kuitenkin Eddie minimaalisella erolla ennen Davidia. Häkä teki hurjan nousun kolmanneksi. Ferrarille Schummelin tuurajaksi palkatun Mika Salon kisa ei sujunut odotetulla tavalla, tuloksena oli pisteetön yhdeksäs sija.

Remus-mutkan kolarista puhuttiin kisan jälkeen pitkään. Oli täysin selvää, että ainoa syyllinen onnettomuuteen oli David. Hän yritti ohitusta väärässä paikassa liian suurella innolla ja otti tapahtuneesta kaikki syyt niskoilleen. Vaikka hänen anteeksipyyntönsä lopulta hyväksyttiin tallissa, oli McLarenin sisäinen rauha järkkynyt pahasti. Olivatko hölmöilyn tuhot edes korjattavissa vai oliko jo kyseessä jotain peruuttamatonta?

SAKSAN GP 99

Ikäänkuin A1-Ringin katastrofi ei olisi ollut tarpeeksi, McLaren jatkoi sekoiluaan myös viikkoa myöhemmin Saksan Hockenheimissa. Ensimmäiseen varikkopysähdykseensä asti Häkä johti kisaa suvereenisti, mutta sitten hänelle tapahtui sama juttu kuin Davidille kaudella 1998 Magny-Coursilla: Bensaletku kieltäytyi toimimasta. Palatessaan radalle Häkä oli tippunut monta sijaa alemmas. Ja kierrosta myöhemmin stadion-osuutta lähestyttäessä Häkän autosta puhkesi rengas ja hän paiskautui Schumi-tyyliin, nokka edellä rengasvalliin. Onnekkaasti tilanteessa oli kuitenkin Schumiin verrattuna paljon vähemmän vauhtia ja Häkä selvisi ehjin nahoin.

Häkän keskeytettyä Ferrarilla oli helppo työ ottaa kaksoisvoitto. Kisan alussa Häkän pahimmaksi uhkaajaksi upeasti noussut Salo olisi ilman tallimääräystä voittanut, mutta "Robin antoi Batmanin voittaa". Hockenheimin kisa oli suomalaisittain historiallinen: Ensimmäistä kertaa Ykkösten historiassa suomalaisilla oli kaksoisjohto, ja Salo nousi urallaan ensimmäistä kertaa palkintopallille. Mutta missäs olikaan David?

Kisan alussa David juuttui Salon perään kolmanneksi ja teloi autonsa etusiiven Ferrarin perään. Varikkokäyntinsä vuoksi hän tippui pisteiden ulkopuolelle ja epätoivoisena ohitti yhden auton ajamalla mutkan suoraksi. Sellaista menoa tuomaristo ei katsonut lempein silmin, vaan mätkäisi Davidille kymmenen sekunnin stop-and-go rangaistuksen. Lopputuloksissa David oli viides. Ilman kahta typerää virhettään David olisi voittanut kilpailun naurettavan helposti: Hänen nopein kierrosaikansa oli puolitoista sekuntia seuraavaa nopeampi!

Tottahan se on, Ferrari saavutti kaksi elintärkeää voittoaan ainoastaan McLaren-tallin sähläilyjen ansiosta. Ferrari ei ollut näissäkään kisoissa McLarenia nopeampi, mutta pystyi paremmalla onnella, luotettavuudella ja virheettömyydellä puhdistamaan pöydän. Moottoriurheilussa ei saavuta pistettäkään, ellei pääse maaliin tai törmäilee idioottimaisesti toisiin kuskeihin. Luotettavuus menee aina nopeuden edelle. Kun kymmenen osakilpailua oli ajettu, Eddie Irvine oli siirtynyt kahdeksan pisteen johtoon MM-taistossa. Hänen tilastoistaan löytyi vain yksi ainoa keskeytys koko kaudella. Valmistajien pisteissä Ferrarilla oli yhtäkkiä 16 pisteen etumatka. Vieläkö McLaren onnistuisi nousemaan taisteluun mukaan?

UNKARIN GP 99

Unkarissa koettiin taas suomalaisjuhlaa niin radalla kuin sen ulkopuolellakin. Noin 20 000 suomalaista oli saapunut Hungaroringille todistamaan McLarenin kerrankin virheetöntä kisaa ja tyylipuhdasta kaksoisvoittoa. Häkä voitti, David oli toinen ja Eddien oli tyytyminen kolmanteen sijaan. Koko viikonloppu oli Mika Salolle yhtä painajaista:Aika-ajoissa 18., kisassa 12. Unkari osoitti päivänselvästi missä formula-maailmassa mennään: Kun McLarenilla selvitään ensimmäisestä kierroksesta ja varikkokäynneistä normaalisti, kellään ei ole nokan koputtamista. Hopeanuolen valtakunnassa oli taas kaikki hyvin!

BELGIAN GP 99




Belgiassa McLaren nousi sitten vihdoinkin valmistajien sarjan johtoon 106 pisteellä Ferrarin 97:ää vastaan. Mitä itse kisassa tapahtui, olikin sitten taas ihan kokonaan toinen juttu...

Toisen kerran puolentoista kuukauden sisään McLaren-kuskit kolaroivat keskenään kilpailun ensimmäisellä kierroksella. Tällä kertaa tilanteesta selvittiin pelkällä säikähdyksellä; Häkän auton vasen etupyörä kosketti kevyesti Davidin autoa ja molemmat pääsivät jatkamaan normaalisti matkaa vaurioitumattomilla autoillaan. Häkän pasmat menivät tapahtuneesta kuitenkin sen verran sekaisin, ettei hän jaksanut enää edes yrittää taistella kisan voitosta. Niinpä, koska odotettua tallimääräystä ei tullut, Davidista tuli Belgian GP:n onnellinen voittaja. Häkä kyllä teki parhaansa Davidin ilon pilatakseen murjottamalla kisan jälkeen, vaikka kaikkien asiantuntijoiden (paitsi joidenkin ääliöisänmaallisten suomalaisten) mielestä hän oli syyllinen ensimmäisen mutkan kosketukseen. Meni kolme päivää ennen kuin Häkä myönsi La Source-mutkan kolarin olleen hänen oma syynsä. Ja aivan liian monien ihmisten mielestä Span kilpailun voitti 'väärä' mies: Ylimääräiset neljä pistettä olisivat kuuluneet Häkälle. Allekirjoittanut on kuitenkin yhä samaa mieltä kuin aina aikaisemminkin: JOS KULJETTAJA ON NIIN HUONO ETTEI PYSTY PELKILLÄ OMILLA AJOSUORITUKSILLAAN JA OMILLA ANSIOILLAAN MAAILMANMESTARUUTTA VOITTAMAAN, VAAN TARVITSEE SIIHEN TALLIKAVERINSA APUA, KYSEINEN KUSKI EI MAAILMANMESTARUUTTA EDES ANSAITSE!!!

ITALIAN GP 99

Jo hyvissä ajoin ennen Italian GP:tä Schumi ilmoitti ettei pysty siellä vielä ajamaan, ja niin Salon pesti jatkui. Ferrarin viikonlopusta tuli kuitenkin tyylipuhdas pannukakku; ainoan ilonaiheen tarjosi Salo kisassa nousemalla palkintopallin alimmalle askelmalle. Mestaruudentavoittelija Eddie jäi kuudenneksi, mutta nousi saamansa pisteen ansiosta tasoihin MM-sarjassa Häkän kanssa.

Jos ei mennyt Ferrarilla hyvin Monzassa, niin eipä McLarenin varikollakaan kisan jälkeen riemusta hypitty. Häkä teki suvereenin aika-ajosuorituksen jälkeen itse kilpailussa jo toisen suuren mokansa kaudella 99. Edellinenhän tapahtui Imolassa, samanlaisessa tilanteessa vieläpä: Häkän johtaessa kisaa ylivoimaisesti. Nytkin Häkä teki typerän ajovirheen ja keskeytti. Ilman näitä kahta mokaa Häkällä olisi nyt 20 pinnaa enemmän, joten jos Häkä ei viime kaudella olisi mestaruutta voittanut, hän olisi saanut syyttää siitä vain ja ainoastaan itseään... ellei olisi hävinnyt mestaruutta YLI 20 pisteellä.

Davidin koko Italian kisaviikonloppu meni täysin penkin alle. Aika-ajossa eroa tallikamuun tuli lähes 8 kymmenystä, ja kisassa Taavi ei päässyt missään vaiheessa kärkitaisteluun mukaan aliohjautuvalla autollaan. Taas tuli voiton jälkeen karu paluu arkeen ja viides sija.

Italiassa Ferrari onnistui kuromaan McLarenin piste-etumatkaa jonkin verran kiinni, ja mestaruustaisteluun ilmoittautui uusi-vanha nimi: Voiton napannut Jordanin Heinz-Harald Frenzen. Kun enää kolme kilpailua oli jäljellä, Häkä ja Irvine olivat pistetaulukon kärjessä tasapistein. Frenzen oli kolmantena kymmenen pistettä huonompana, David taas Frenzenistä kahden pisteen päässä.

Monzan jälkeisellä viikolla testattiin Ranskassa Magny-Coursin radalla. David oli testien kaikkina päivinä nopein. David uurasti täydet kolme päivää, Häkä vain kaksi. On se niin väärin... Testijakson viimeisenä päivänä McLaren talli ilmoitti, että tallimääräykset otettaisiin 'todennäköisesti' käyttöön seuraavassa kisassa.

EUROOPAN GP 99

EIVÄTKÖ HUIPPUTALLIT OSAA MUUTA KUIN TYRIÄ?

Nürburgringillä Euroopan GP:n nimellä ajetun MM-sarjan kolmanneksi viimeisen osakilpailun perjantain harjoitukset sujuivat suomalaisten Mikojen komennossa. Häkä oli nopein ja Salo toinen. Ja lauantaiaamun harkoissakin - yllätys, yllätys - nopein oli Häkä. Salo sen sijaan jäi kauaksi kärjestä ollen 14.

Ennen varsinaisten aika-ajojen alkua sade kasteli radan kauttaaltaan ja lähtöpaikat itse kisaan ratkottiinkin hiljalleen kuivuvalla radalla. Ongelmista harjoitusten ja myös aika-ajonkin aikana kärsinyt Saksan Heinz-Harald Frenzen otti yllättäen uransa toisen ja kauden ensimmäisen paalupaikkansa. David onnistui kirimään toiseksi, mutta Häkä-Päkä jätettiin kolmanneksi. Ferrareilla meni surkeasti; Eddie oli yhdeksäs ja Salo vasta 12.

Itse kisa sai oudon alun, kun ensimmäinen lähtöyritys keskeytettiin. Muutama kärkipään auto ehti jo nytkähtää liikkeelle. Vasta myöhemmin selvisi, että lähdön keskeyttämisen syynä oli Marc Gene... Toisessa lähdössä Alex Wurz tönäisi Pedro Dinizin hurjan näköisiin voltteihin. Kuin ihmeen kaupalla brasilialainen selvisi katolleen menneestä autosta ulos lähes vammoitta. Turva-auton poistuttua radalta kärjessä ajoi Frenzen perässään Häkä, David ja Ralf Schumacher. Eddie jäi jumiin Giancarlo Fisichellan taakse ja neliapila karkasi häneltä koko ajan. Sitten alkoi sataa...

Häkä tuli kärkimiehistä ensimmäisenä varikolle vaihtamaan sadekelin renkaat. Päätös renkaiden vaihdosta osoittautui vääräksi, sillä sade loppui, ja kuivan kelin kumeilla ajellut kärkikolmikko meni menojaan. Häkä sen sijaan tippui koko ajan alaspäin hitaiden renkaidensa vuoksi. Ferrarillakin sekoiltiin; kummankin kuskin varikkopysähdys kesti öbaut puoli minuuttia ja sekä Salo että Eddie putosivat sijoituksissa roimasti alaspäin.

Kisan kärjessä ajaneet Frenzen ja David tulivat yhtäaikaa varikolle suunnilleen kilpailun puolivälissä. Jordan-talli teki takuuvarmaa työtä ja Heinz-Harald ehti takaisin radalle ennen Davidia. Mutta riemua ei kestänyt kauan, jo samalla kierroksella H-H:n keltaisesta herhiläisestä katosivat sähköt ja peli oli pelattu. Johtoon nousi David! Tuossa vaiheessa sade alkoi taas yltyä ja kuskit taiteilivat radalla kieli keskellä suuta. Ja niinhän siinä sitten kävi kuin allekirjoittanut pelkäsi: David ajoi vain viisi kierrosta myöhemmin ulos liukkaalta radalta ja joutui keskeyttämään. Harvoin on täällä päässä oltu yhtä vihaisia ja surullisia DC:n keskeytyksen vuoksi. Tuo mutkan suoraksi vetäminen ratkaisi myös lopullisesti Deivitin MM-haaveiden kohtalon: roskakoriin (ikiajoiksiko?).

Taavin keskeytettyä kilpailun johtoon nousi nuorempi Schumacher Williamsillaan. Hänen mentyään varikolle johdossa ajoi jonkin aikaa Fisichella ennen kuin hänkin ajoi ulos. Ja kärkeen kiipi jälleen pikku Schummeli. Hänen maailmansa kuitenkin musteni, kun takarengas puhkesi ja hän joutui nilkuttamaan hitaasti varikolle uutta hakemaan. Lopputuloksissa R Schuey oli neljäs.

F1-sarjan viimeinen kilpailu Euroopan mantereella tällä vuosituhannella oli kaiken kaikkiaan todella tapahtumarikas ja jännittävä. Moni kuski sai kisan aikana pettyä karvaasti, kun hyvissä asemissa ollessa joko auto tai keli teki tenän. Mutta muutamassa leirissä voitiin juhlia vielä ruutulipun laskeuduttuakin: Stewart-talli saavutti historiansa ensimmäisen voiton, tuojana uransa kolmannen voiton - ensimmäisen sitten vuoden 95 - ottanut Johnny Herbert. Prost-tallin Jarno Trulli selviytyi maaliin toisena ja Stewartin hienoa panosta täydensi Rubens Barrichello kolmannella sijallaan.

Kisan loppua kohti innostunut Häkä onnistui lopulta nappaamaan itselleen viidennen sijan ja kaksi MM-pistettä, joilla hän siirtyi kahden pisteen johtoon ennen seitsemänneksi päätynyttä ja pisteittä jäänyttä Eddietä. Kun vain kaksi osakilpailua oli ajamatta, Frenzen oli yhä kolmantena 12 pojoa ja David neljäntenä 14 pistettä Häkää huonompana. McLaren johti tallien sarjaa kahdeksalla pisteellä ennen Ferraria. Loppukauden käsikirjoitus näytti selvältä: David yrittäisi auttaa Häkän taas mestariksi.

MALESIAN GP 99

Kolmen viikon kuluttua oli vuorossa kaikkien aikojen ensimmäinen GP Malesiassa upouudella radalla. Ennen Malesiaa ajettiin kuitenkin testejä mm. Barcelonassa, jossa David ajoi kolme päivää, Häkä vain kaksi. Kahtena päivänä David oli porukan nopein. Ja vain reilua viikkoa ennen Malesian kisaa Schumi ilmoitti jymypommin: hän ajaisi sittenkin MM-sarjan kaksi viimeistä osakilpailua. Niinpä Mika Salon pesti Ferrarilla päättyi saman tien.

Malesian osakilpailun perjantain harjoitukset sujuivat kaikilta rataan totuteltaessa. Kahden harjoitustunnin jälkeen listan kärjestä löytyi yllättävä nimi: Jacques Villeneuve! Ferrareilla meni hyvin, samoin kuin Davidilla, Häkä sen sijaan jäi kahdeksanneksi.

Aika-ajo olikin sitten Ferrarin ja sairaslomalta palanneen Schumin juhlaa. Schumi jätti toiseksi tulleen tallikaverinsa Eddien lähes sekunnin päähän. David onnistui viime hetkillä nostamaan itsensä Häkän ohi kolmanneksi - ähä ähä! Ferrarien ylivoima oli suuri ihmettelyn aihe. Mistä vauhti oli taas yhtäkkiä löytynyt?

JÄLLEEN YKSI PÄIVÄ JUOKSUHAUDOISSA...

Itse kisa jää totisesti historiaan ikuisiksi ajoiksi. Kilpailun jälkeen kaikki näytti harvinaisen selvältä; Ferrari oli ottanut tyrmäysvoiton McLarenista ja Eddie Mikasta. Eddie oli noussut johtoon MM-sarjassa. Mutta muutamaa tuntia myöhemmin Mika näytti jo varmistaneen mestaruutensa! Molempien Ferrareiden todettiin rikkoneen sääntöjä, ja niinpä ne hylättiin. Kolmantena ruutulipulle ajanut Mika nostettiin Malesian GP:n voittajaksi. Mutta Ferrari tietysti valitti tuomariston päätöksestä, ja lopullista ratkaisua jäätiin odottamaan.

David ohitti heti kisan alkukierroksilla Schumin, ja lähti jahtaamaan ykkösenä ajellutta Eddietä. Mutta jo kierroksella 15 Davidin oli pysäköitävä autonsa radan varteen. Autoon tuli jokin mystinen vika; ilmeisesti kyseessä oli bensansyöttö-ongelma.

PARIISIN OSAKILPAILU

Perjantaina, 22. päivänä lokakuuta FIA:n vetoomustuomioistuin kokoontui Pariisissa. Päivää myöhemmin saatiin kuulla istunnon tulokset. Ja olisihan se pitänyt arvata, että Ferraria eivät koske mitkään formulamaailman lait ja säännöt. Ferrarin vetoomus hyväksyttiin ja Malesian GP:n alkuperäiset tulokset asetettiin voimaan. Ennen Suzukan vihoviimeistä kilpailua Eddie siis johti Mikaa neljällä pisteellä, samoin kuin Ferrari McLarenia valmistajien sarjassa.

Pariisin päätöksen myötä koko formulasarja meni pelleilyksi. Autourheilun kattojärjestö päätti, ettei Ferrarin tarvitse vaivautua noudattamaan sääntöjä. Aja siinä sitten kilpaa 'vääränvärisellä' autolla!

JAPANIN GP 99

Japanin GP-viikonlopun perjantain harjoitukset sujuivat täysin McLaren-miesten komennossa. Häkä oli nopein, David toinen ja Eddie jätettiin kymmenenneksi. Karmivinta oli kuitenkin se, mitä tapahtui Davidille toisella harjoitustunnilla. David ajoi rajusti & pahasti ulos Suzukan radan neljännessä mutkassa, joka ajetaan noin 190 km:n tuntivauhdilla. Davidin auto romuttui pahoin ja sessio keskeytettiin kymmeneksi minuutiksi. David kävi lääkärintarkastuksessa, mutta hän selvisi tällistä vammoitta.

Aika-ajoista muodostui huikaiseva taistelu Häkän ja Schumin välillä. Ensimmäisten yritysten jälkeen eroa kaksikon välillä oli 0.000 sekuntia! Häkä onnistui nousemaan toisella yrityksellään kärkeen, mutta Schumi veti pidemmän korren kolmannellaan. Häkän kaksi viimeistä yritystä menivät plörinäksi: Kolmannen yrityksen hän joutui keskeyttämään, koska sessio keskeytettiin Eddien ulosajon vuoksi. Viimeinen yritys meni pilalle, kun Jean Alesi pyörähti Häkän edessä. Niinpä, Häkän epäonnen myötä, Schumi vei paalupaikan. Häkä oli siis toinen, David kolmas, Frenzen neljäs ja Eddie vasta viides.

FLYING FINN FIRST AT FINISH...AGAIN

Kauden viimeisessä osakilpailussa Häkä otti sitten unelmalähdön ja jätti muut kauas taakseen jo ensimmäisessä mutkassa. Vain Schumi pysyi hiukan mukana hurjassa vauhdissa, ja hävisi lopulta kisan ja maailmanmestaruuden jälleen voittaneelle suomalaiselle hurjapäälle viisi sekuntia. Katkeran kalkin nielemään joutunut MM-kakkonen Eddie oli kolmas. Vaikka Häkä voittikin ajajien mestaruuden kahden pisteen erolla Eddieen, merkkimestaruus meni neljän pisteen marginaalilla Ferrarille.

Davidille kisa taisi olla yhtä painajaista lähdöstä alkaen. Startissa DC jäi muiden jalkoihin ja tippui viidenneksi. Ensimmäisten varikkokäyntien jälkeen näytti jo paremmalta. Häkä johti, Schumi ajeli toisena, David oli kolmantena ja Eddie neljäntenä. Jos tässä järjestyksessä oltaisiin tultu ruutulipulle, McLaren olisi voittanut myös tallimestaruuden. Mutta sitten David jatkoi limboilujen sarjaansa ja pyörähti käsittämättömästi ulos radalta ja osui vauhdilla ratavalliin. Hän pääsi jatkaamaan varikolle, jossa autoon vaihdettiin uusi etusiipi. Palattuaan radalle David oli tippunut kymmenenneksi. Auto oli kuitenkin ilmeisesti kärsinyt törmäyksessä pahempiakin vaurioita, sillä seitsemän kierrosta myöhemmin, kierroksella 40, David ajoi autonsa varikkopilttuuseen ja keskeytti. Ongelmana oli kuulemma vaihdelaatikko. Surkea lopetus surkealle kaudelle!

Kilpailun jälkeen Schumi kritisoi kovin sanoin Davidin hidastelua hänen edessään kisan ratkaisuvaiheilla. Tuolloin David oli jäämässä Schumille kierroksella, mutta pidätteli tätä takanaan vajaan kierroksen verran sinisistä lipuista huolimatta. Schumi laski menettäneensä Davidin takana aikaa kymmenen sekuntia, vaikka totuus oli kolmen sekunnin luokkaa. Schumi osoitti lausunnollaan olevansa yhä huono häviäjä, ottihan hän lisäksi esille vanhan riidanaiheen eli Span 98 tapahtumat. David otti onkeensa Schumin syytöksistä ja uhkasi tätä aluksi jopa kunnianloukkaussyytteellä. Davidia jurppi Schumin tapa kertoa mielipiteensä medialle eikä hänelle itselleen henkilökohtaisesti. Suzukan illan jo tummuessa herrat kuulemma kuitenkin juttelivat asiat selviksi.

Mika voitti mestaruuden Japanissa ajamalla, mutta merkkimestaruuden McLaren hävisi Pariisissa, missä FIA päätti ettei Ferrarin tarvitse noudattaa sääntöjä.

Ei kommentteja:

Lemmikkitarvikkeet