31. heinäkuuta 2024

Kissa teho-osastolla

17-vuotias kissani Tapsa tosiaan lopetti syömisen kokonaan viime viikolla. Liian kauan sitä katseltiin, toivottiin ja yritettiin. Yritettiin saada tukkoista nenää auki, ja pakkosyötettiin Nutri plussalla. Tapsa vihaa Nutri plussaa. Sain reiteeni haavoja sen takajaloista, ja kerran se purikin minua, mutta onneksi iho ei mennyt rikki. Toisellakin kerralla olisi varmaankin purrut ellen olisi päästänyt irti. Mirataz ei auttanut yhtään, toisin kuin muilla kissoillani.


Sitten Tapsan tie vei eläinsairaala Savon murteen teho-osastolle letkuruokintaan. Uhkasivat että se maksaisi 1500-1800 euroa per vuorokausi, mutta lopulta lasku oli "vain" 1400. Eläinlääkäri epäili että Tapsan nenässä saattaa olla polyyppeja. Kovin paljon tutkimuksia ei  voitu tehdä koska Tapsa on liian heikossa kunnossa nukutukseen. Röntgenissä näkyi massa keuhkojen luona, mutta ei ole tietoa mikä se on ja aiheuttaako se syömättömyyden.

 

Jo ennen Tapsan kotiintuloa päätettiin että jos se ei ala syödä niin se viedään viimeistään perjantaina lopetettavaksi. Mutta heti kotiin tultuaan Tapsa alkoi syödä. Se teki myös todella ison pissin koska ei raukka ollut oikein halunnut pissiä vieraassa paikassa.

 

Kun oli jo valmistautunut pahimpaan niin tämä toivonkipinä tuntuu ristiriitaiselta. Tiedetään että tämä on vain väliaikaista ja tekohengitystä. On vain ajan kysymys milloin Tapsa lakkaa taas syömästä.

 

Tässä on nyt sekin ongelma että puolisoni lähtee pian työmatkalle. Kissojen pakkolääkintä ja pakkosyöttö ja Tapsan laittaminen kantokoppaan eläinlääkäreissua varten saattavat olla mahdottomia yksin.

 


 

Sillä sekunnilla kun Tapsa palasi kotiin Ollella alkoi ongelmat. Ensinnäkään se ei saa paskottua. Onko se kovasti mainostettu munuaisten vajaatoiminnan aiheuttama ummetus viimein saanut lopullisen voiton Ollen vuosia kestäneestä kroonisesta ripulista? Olle on saanut jo laksatiivia ja peräruiskeen, mutta ilman tulosta. 

 

Toisekseen annettiin Ollelle eilen illalla tarkoituksella viljallista ruokaa että sen vatsa alkaisi toimia. Olle ahmi ruokaa monta kertaa, ja oksensi ruuat heti joka kerta. Ensimmäisen yrjön Olle suoritti sängyltä käsin makkarin matolle, ja se oksensi myöhemmin sille matolle toisenkin kerran, tietysti juuri kun edellinen yrjö oli saatu putsattua. Mietittiin jo että pitääkö samantien viedä toinenkin kissa päivystykseen. Puoliso mietti saisiko sieltä paljousalennusta.


Tajuttiin tänä aamuna että tuo Ollen oksentelu johtui todennäköisesti liian nopeasta ahmimisesta. Jos siis annetaan Ollelle jatkossa viljaruokia niin vain pieniä annoksia kerrallaan.

 



 

24. heinäkuuta 2024

Kissankusta ja -paskaa kaikkialla

Kolmen vanhan ja monisairaan kissan omistaminen on kivaa. Suosittelen. 


Kissat (pääasiassa Olle mutta myös Kali) ovat aloittaneet uuden jutun. Pissivät niin lähellä kissanvessan oviaukkoa että pissi tulee ulos vessasta. Meillähän on kissojen vessojen edessä muoviset edusmatot. Niin nyt on joka aamu ollut vessan edusmatto pississä. Ärsyttävää. Pahimmillaan olen saanut pissiä päällenikin siivotessani.


Olle aloitti vessan suuaukolle pissimisen kun vaihdoin halvempiin kissanhiekkoihin. Edelleen käytän samaa kalliimpaa hiekkaa silloin kun pesen vessat, mutta halvempia hiekkoja täydennykseen pesujen välissä. Ja ne halvemmatkin ovat ihan hajusteettomia mikrohiekkoja kuten se kalliimpikin (Extreme Classic). Jos jokin halvempi hiekka ei täytä laatuvaatimuksiani niin en osta sitä uudestaan. No Ollen laatuvaatimuksia on näköjään vaikeampi täyttää.

 



Olle on pelkkää luuta ja nahkaa. Se ei tykkää viljattomista ruuista. Aina kun se pääsee Latz-kipolle niin ahmii menemään. Olle saa märkäruokaa 4 kertaa päivässä ja monenlaista kuivaruokaa on tarjolla 24/7. Eli kysymys kuuluu voiko kissa kuolla nälkään nirsouden takia?


Ollella on vatsan sivuilla (ei siis alla) ihopussit. Ja me vitsaillaan että se on saanut jostain Red Bullia. Että se on evoluution ensimmäinen kissa joka kasvattaa siivet. Ja kutsutaan sitä flappy catiksi Goat Simulatorin flappy goatin mukaan. Mutta jotenkin Olleen pitäisi saada lisää ravintoa. Viljattomia paljon kaloreita sisältäviä ruokia/herkkuja jotka kelpaisivat Ollelle. No laitoin Ollen korvaan Miratazia. Että se raukka aivopestäisiin uskomaan että viljattomat ruuat ovat namia. Vaikutti auttavan.

 

Eilen illalla Olle paskoi mm. makkarin matolle. Viime yönä ennen viittä heräsin siihen kun Kali oksensi. Sitten se tuli sänkyyn yrittämään paskomista. Nostin sen pois ja se meni kissanvessaan paskomaan. Mutta ryntäsi heti sen jälkeen takaisin sänkyyn. Nostin sen taas pois mutta sänkyyn oli ehtinyt tulla paskaa. Eilen vaihdetuille lakanoille. Sitten se suuntasi sohvalle ja tietokonetuolilleni.


Myöhemmin tänä aamuna Olle sekä paskoi että yritti paskoa makkarin lattialle. Ollella (taas) ripuli ja ummetus tappelevat. Kumpi voittaa? Ja vielä myöhemmin aamulla lattioilta löytyi kuulemma kolme paskapökälettä, ja oli taas pissitty vessan edusmatolle. 

 


No nythän Tapsa ei sitten syö. Eilen söi vielä sentään lääkkeensä pienen ruokamäärän kanssa, mutta tänään ei sitäkään. Saattaa johtua sen nuhasta, tai sitten ei. Yritin saada sitä syömään aamulääkettään sängyssäni. Olin mikrottanut ruuan saadakseni sen haisemaan, ja siksikin Olle yritti epätoivoisesti ruuan kimppuun. Jätin Tapsan hetkeksi hakeakseni sille lisää räkäpaperia. Sillä aikaa se oli ehtinyt räkiä ympäriinsä sängyssä. Eilen vaihdetuille lakanoille.

 

Jotenkin asiaan liittyen: Zooplussaan oli ilmestynyt uusi toimitusvaihtoehto, Matkahuolto. Huomasin sen vasta kun olin tehnyt tilauksen johon en jostain syystä saanut valittua kuljetusmuodoksi Posti premiumia. Siksi pelkäsin että innokas postipoika tuo painavat paketit taas aamuseitsemältä, jos kyseinen tyyppi ei satu olemaan lomalla. Kun silloin aamuseitsemältä ovikoodi ei vielä toimi joten ne paketit joutuu hakemaan alaovelta. Mutta nyt toimitustavaksi tulikin siis yllättäen Matkahuolto. Pelotti miten se toimii. Jos vaikka missaa pakettien tuonnin ja joutuu muka hakemaan ne jostain hornasta. No yllättäen tuohon kuuluikin viesti jolla kyselivät että milloin paketit saa tuoda, toisin kuin Zooplussan sivuilla väitetään. Eli ei ongelmia.

 



10. heinäkuuta 2024

Kuuluuko minulle jotain?

Synttäri meni oikein kivasti kun sain pelata suosikkipeliäni 9 tuntia. Ja toki pelasin viikon sisällä Fridaytä peräti kolme kertaa. Jossain vaiheessa loppuvuotta pitää ruveta pelaamaan sitä joka päivä, koska peli lakkaa olemasta vuoden lopussa.


Tapsan eläinlääkärireissun jälkeisenä päivänä perjantaina minulla alkoi kurkkukipu, ja illalla  Fridaytä pelatessa meinasi nousta kuumekin. Vasta sunnuntai-iltana katselin koronatilannetta ja oli järkytys tajuta että tilanne on paha Kuopiossa, keskellä kesää. Jotkut kai vieläkin uskovat koronan kausivaihteluun. Noh sellaista on turha väittää ihmiselle jolla on ollut korona kesällä. Ylikuolleisuus on jatkuvasti 10-20% ympäri maailmaa, mutta jostain syystä ketään ei kiinnosta.




Toukokuun lopulla kun AMK:n valintakurssit oli tehty olinkin vapaa tekemään vaikka mitä, ja ajattelin etten varmaan jaksa tai viitsi tehdä mitään. Paitsi tietty blogata. Mutta esikoisromaanini editointi onkin sujunut yllättävän hyvin, sain yhden editoimiskierroksen päätökseen. Toki sen oli tarkoitus olla viimeinen kierros, mutta niinköhän mikään on. 


Esikoisromaanissa on nyt lähemmäs 80 000 sanaa kasassa, kun muutama vuosi sitten osallistuin sillä kirjoituskilpailuun versiolla jossa oli 66 000 sanaa. Editoidessa sanamäärä on kuin huomaamatta kasvanut. Lukujakin on nyt enemmän, pitkään oli 40 lukua + prologi ja epilogi, nyt on suunnilleen 48 lukua.

 

Ja olen saanut kirjoiteltua paria uutta novelliakin. Kieltämättä tuohon on antanut vauhtia se tieto että syksyllä saattaakin olla muka tärkeämpää tekemistä... 




Oli tarkoitus käydä nyt kesällä hammaslääkärissä mutta taidanpä jättää tekemättä. Vasta kun sanoin asiasta ääneen aloin saada Facebook-feedini täyteen hammaslääkäritarjouksia. Toki suurin osa niistä on Tampereelle ja sen lähistölle, koska Googlen ja monen muun mielestä minäkin muka sijaitsen siellä. Pitäisi kai alkaa uskoa salaliittoteorioihin kun asioita ääneen sanomalla alkaa mainoksia ilmestyä, ei ole nimittäin ensimmäinen kerta.

 



Mutta nyt kun saatan ruveta opiskelijaksi on vaihtoehtona YTHS. Sinne on kuulemma nykyään tosi vaikea päästä. Hiukan vituttaa että joutuu maksamaan jotain YTHS-maksua varmaan lähes 80 euroa vuodessa, mikä on opiskelijan tuloista prosentuaalisesti aivan hirveä osuus, vaikka ei käyttäisi YTHS:n palveluita ollenkaan.

8. heinäkuuta 2024

Kilpirauhaskissan eläinlääkärikäynti

17-vuotias Tapsa kävi viimein eläinlääkärissä. Kilpirauhasarvon kontrollointi ja hammashoito. 

 

T4 on normaali, valitettavasti tarkkaa arvoa ei kerrottu, mutta Apelkan nykyinen annos (2x alle 1,5) riittää. Tapsan oireettomuudesta (ei ruokien oksentamista, ei laihtumista) pystyi kyllä olettamaan että kilpirauhanen on tällä hetkellä ok.


Urea oli koholla, mutta muut munuaisarvot normaalit. Monestihan kilpirauhasen liikatoiminta peittää alleen munuaisten vajaatoiminnan. Sydänäänet normaalit, monilla kilpirauhasen liikatoimintaa sairastavilla kissoillahan on häikkää sydämen kanssa.

 



Tapsan hammaskiveä ei oltu poistettu moneen vuoteen. Hirvitti että se voi kuolla nukutukseen, ja hirvitti myös miten hirveässä kunnossa sen hampaat saattavat olla. "Vain" 2 hammasta jouduttiin poistamaan hammasjuuripaiseen takia. Tapsa sai antibioottia ja kipulääkettä. 365 euroa plus taksimatkat. Ihanan kallista.

 

Kotiin tultuaan Tapsa säntäili matalana ympäriinsä. Oli todellakin hereillä! Pelotti miten sen sydän kestää rasituksen, kun kissa ei malttanut rauhoittua. Seuraavana päivänä se söi vain vähän, suu oli selkeästi kipeä. Yritettiin antaa sille hengenvaarallista kipulääkettä Loxicomia, mutta ei sekään oikein kelvannut. No onneksi seuraavana päivänä Tapsa söi taas normaalisti, eli suun kipu oli ainakin vähentynyt.

 

Eläinlääkärinreissun jälkeen Tapsa alkoi myös hengailla lipaston takana pölyssä, kun sitä kait pelotti liikaa. Eipä tee hyvää sen krooniselle nuhalle tuommoinen. Ja sitten se tuo pölyt mukanaan sänkyyn, argh.

 


 

Tapsan laittaminen kantokoppaan onnistui yllättävän helposti. Ja minäkin olin yllättävän hyvävointinen, ei krapulaa. 


Vielä pitäisi Olle käyttää uudelleen verikokeissa, kun eivät viime kerralla saaneet tuloksia selville.