12. tammikuuta 2016

Kipua, oksetusta, hengenahdistusta, sydänoireita

Sitäpä se tämän luulosairaan jokapäiväinen "elämä" on nykyään. Särkylääkkeet eivät enää auta kipuihin. Oksentaminen on ollut aiemminkin lähellä kymmeniä kertoja, mutta nyt tosi lähellä. Sitä rajaa en ole tosin ihan vielä ylittänyt.


Kaipa siinäkin olisi yksi hyvä puoli. Työterveystarkastuksessa paljastui että olen lihonut kolmessa vuodessa kolme kiloa. Housut eivät mahdu päälle, mutta se tosin johtuu pääasiassa endometrioosin aiheuttamasta "raskaus"turvotuksesta. Vain yhdet housut mahtuvat ja ne ovat turhan ohuet viime aikojen pakkasille.

Tilasin kyllä netistä (iso virhe) housut jotka mahtuvat päälle vyötäröstä. Mutta takamuksesta ja lahkeista ovatkin sitten niin isot että lepattavat tuulessa. Eli ei. Ostin myös lähinnä raskaana oleville tarkoitetun vyötärön jatkeen. Mutta senkin kanssa tulee turhan kylmä kun housut ovat liian auki kun ylimmät napit eivät mahdu kiinni.

Pitäisi jaksaa yrittää varata aika terveyskeskukseen noiden huhtikuussa alkaneiden sydänkipujen ja -oireiden takia. Kävinhän minä niiden takia lääkärissä jo silloin toukokuussa, mutta eipä edes kuunneltu sydäntä. Haaveissa olisi edes se ekg. Muusta on turha haaveilla. Tai siitä että missään näkyisi mitään epänormaalia. Paperillahan minä olen terve kuin pukki.


Siinä on vaan se ongelma ettei voi mennä sydänlääkärille valittamaan että kuukautiskivut ovat levinneet sydämeen, nauraisivat pihalle. Samoin jos valittaisi gynelle samaa. Toki minä sitä hiukan yritin silloin kesällä Kysin gynellä.

Olen entistä vakuuttuneempi siitä että minulla saattoi silloin huhti-toukokuussa hyvinkin olla osittainen eli lievä ilmarinta. Kun oli tosiaan kokonainen viikko minkä aikana ei meinannut henki kulkea millään. En sitten tiedä miten nopeasti tuollainen itsestäänparaneva osittainen ilmarinta paranee.

Hengenahdistusta on usein. Itse olen sitä mieltä että se johtuu palleasta tai sydämestä, ei keuhkoista. Kiristävä vatsa/rintakipu tekee hengittämisestä vaikeaa.

Viime viikko on ollut hirvein koskaan. Ensin oli "vain" kamalaa oksetusta, sitten iskivät kovat kivut. Joulukuu oli tosi helppo, ja otinkin jouluna pari lasia punaviiniä. Siitäkö nyt maksan? Monesti kiertojen välillä on isoja eroja kivun määrässä. Marraskuussa ovulaatio aiheutti todella kovat viikon kestäneet kivut, kovimmat koskaan. Yleensä minulla aika ennen kuukautisia on ollut aina kivuliainta, mutta nyt on ovulaatio näköjään kirinyt ohi.

Ensimmäistä kertaa myös ruokahalu on kärsinyt kipujen ja kuvotuksen takia, ja olen syönyt normaalia vähemmän. Aikaisemminhan vähänkin tyhjä maha aiheutti kipua.

Ei kommentteja: