Vain joitakin katsomistani.
Japanin GP 1998 - Schumacher sössi paalupaikan
Kauden viimeinen kisa. Häkkisen johto Schumacheriin 4 pistettä MM-tilanteessa. Toisessa uusintalähdössä Schumacherin auto sammui ja niin paalupaikkamies joutui aloittamaan kisansa viimeisestä lähtöruudusta. Myöhemmin Schumacher keskeytti, ja niin Mika Häkkinen varmisti uransa ensimmäisen maailmanmestaruuden.
Saksan GP 2000 - Rubensin ensimmäinen voitto
18. sija aika-ajossa ei estänyt Rubens Barrichelloa ottamasta uransa ensimmäistä F1-voittoa. Palkintopallilla brasilialainen itki avoimesti. McLarenit olisivat ottaneet kaksoisvoiton ellei radalla olisi juoksennellut häirikkö, jonka vuoksi turva-auto otettiin käyttöön. Häirikkö oli Mercedeksen entinen työntekijä, joka protestoi saamiaan potkuja. Myöhemmin Mercedes tuomittiin maksamaan hänelle korvauksia laittomista potkuista. Mutta hyvä kosto se oli, näin estettiin Mersun voitto. Toinen Barrichellon voiton avain oli se ettei hän sateen alkaessa mennyt varikolle vaihtamaan sadekelin renkaita kuten muut.
Australian GP 2003 - Viimeiseltä sijalta voittoon
11. sija aika-ajossa, ensimmäinen varikkokäynti kierroksella 2 ja koko letkan viimeiseksi sijalle 20. Silti DC onnistui voittamaan kauden avauskilpailun. Kuinka se oli mahdollista? Asiaa auttoi ainakin se että turva-auto tuli radalle kaksi kertaa.
Tämä voitto jäi DC:n viimeiseksi hänen F1-urallaan. Viimeinen podiumhan tuli Monacossa jonain vuonna, katsoin sen kisan juuri äskettäin ja heitin roskiin. Red Bullilla. Kuinka katkera olenkaan siitä että Red Bull alkoi menestyä juuri silloin kun DC lopetti uransa. Nyt kai se talli on jo voittanut maailmanmestaruuksia.
Minä kun luulin että DC:n suuri saavutus oli toinen sija Itävallan
GP:ssä 1998. 14:s lähtöruutu ja ensimmäisen kierroksen ja varikkokäynnin
jälkeen sijoitus oli viimeinen. Lopputuloksissa siis toinen.
Australian GP 1997 - Hopeanuoli voittoon ensimmäisessä kisassaan
Williamsin Frenzen oli ylivoimaisesti nopein ja olisi voittanut, ellei toisella varikkopysähdyksellä olisi ollut vaikeuksia toisen takarenkaan kanssa. Ja lopulta Frenzen myös spinnasi itsensä ulos kisasta, kolmannelta sijalta. Näin eräs Häkkinen nousi podiumille kolmanneksi. Mutta kaikkien suomalaisten mielestä kisalla oli väärä voittaja, kuten aina DC:n voittaessa. McLaren vaihtoi kaudelle 1997 värityksensä vanhaksi kunnon Hopeanuoleksi, ja voitto tuli heti ensimmäisessä kisassa.
Australian GP 2001
No joo. Voi sanoa että tuli pieni yliannostus näitä Australian kisoja Melbournessa. Aina vaan samaa rataa? Kisassa tapahtui paha onnettomuus jossa Jacques Villeneuve ajoi Ralf Schumacherin auton perään. Oli järkytys lukea Wikipediasta että Villeneuven autosta irronnut rengas tappoi ratavirkailijan.
Brasilian GP 2001
Häkkinen jäi lähtöruutuun, pelottava tilanne mutta juuri Häkän takaa startannut DC onnistui väistämään osumatta. Kisaa johtaneen Montoyan perään ajoi kierroksella juuri ohitettu Jos Verstappen! Sitten alkoi sataa, ja yleensä sadekelin luuseri-DC ohitti ihmeellisesti Schumacherin. Yksi DC:n uran tyydyttävimmistä voitoista?
Australian GP 1998
Mika Häkkisen uran toinen "voitto" kuten ensimmäinenkin oli sitä vain nimellisesti, vasta Häkän seuraava eli kolmas voitto oli oikea. Sekä Jerezissä 1997 että Melbournessa 1998 muut kuskit antoivat Häkkisen voittaa. Olen aina ihmetellyt eikö kuskeja hävetä voittaa vain tallimääräyksen tai muun vastaavan vuoksi? Miten he kehtaavat iloita voitosta jota eivät ole edes omalla ajollaan ansainneet? Roskiin tämäkin "herrasmiessopimus".
9. kesäkuuta 2015
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti