28. heinäkuuta 2011

Kesän viimeiset bileet

Ensimmäinen lomantuuraus loppui viime viikolla. Oli sitten myös tämän kesän viimeinen vapaa viikonloppu, ja sen kunniaksi piti tietysti pilettää. KUUMA oli.

Mentiin ennen klo 23 Passioniin kun vielä ilmaiseksi pääsi. Paikka oli tupaten täynnä teinejä ja sovittiin että tänne ei enää ikinä tulla. Tarkoitus oli saada maistaa jotain uutta Absolut-vodkaa. Jotain Absoluteja olisi jopa ollut mutta kappas vaan, kivennäisvesi loppui juuri! Ja moni muukin juttu. Luuseria. Kyllä säälitti baarimikko joka joutui myymään monille ei-oota.

Illan Absolut-tavoite jäi siis toteutumatta. Pitää kai mennä joskus Introon katselemaan mitä Absolut-valikoimaa siellä on.

Mentiin Armakseen klo 23 jälkeen ja oltiin ensimmäiset asiakkaat, vaikka paikka oli kaiketi avautunut jo klo 22?! Siis mitä ihmettä? Ei siellä ainakaan ketään ollut. Kotona olin 10 yli 2. Tällä kertaa ei ollut pahaa oloa.


Olle sairastui mystisesti edellisenä eli perjantain ja lauantain välisenä yönä. Oksenteli ja ripuloi. Rupesin nukkumaan kolmen aikaan aamuyöllä ja heräsin seitsemän aikaan. Siinä välissä heräsin aika monta kertaa, siivoamaan Ollen oksennuksia ja kerran heräsin kun Tapsa kiipesi ylös tuuletusikkunaa.

Olle oksensi vielä aamun alkajaisiksikin. Kun yritin tarjota sille ruokaa se vain lipoi kuivia huuliaan. Ostin apteekista Canikur Prota. Kun tulin kotiin luulin ettei Olle ollut oksentanut poissaoloni aikana (oli kyllä, makkariin). Yritin tarjota sille Whiskasin kissanmaitoa mutta ei kelvannut. Sitten keksin valuttaa kylppärin lattialle vettä ja vein Ollen sinne. Olle nuoli vettä lattialta ja sen jälkeen vielä vesikupistakin. Seurasin oksentaako se veden pois, ei onneksi.

Myöhemmin annoin Latzia vedellä höystettynä ja Olle söi, eikä onneksi oksentanut. Muut kissat eivät sairastuneet joten kyseessä ei kaiketi voinut olla mikään tarttuva juttu. Ainoa normaalista poikkeava juttu jonka keksin oli se että Olle nuoli molemmat käteni kokonaan pari tuntia sen jälkeen kun olin rasvannut ne. Mutta tämä tapahtui käsittääkseni vuorokausi ennen oireiden alkamista.

Kolme yötä myöhemmin Olle oksenteli ja ripuloi taas. Vointi sillä oli onneksi normaali, toisin kuin lauantaina.

Olle sai saalista ensimmäisen kerran! Pari tuntia se jahtasi kärpästä keittiössä, nousi takajalkojen varaan raapimapuun päällä yltääkseen kattoon asti, ihme ettei tippunut... Lopulta se sai kärpäsen tapettua ja syötyä vaikka tiputtelikin sitä totuttuun tyyliin ulos suustaan monet kerrat. Olle on innoikkain saalistaja mutta yleensä Tapsa korjaa sen työn hedelmät. Tällä kertaa Tapsa oli luovuttanut jo aiemmin kun kärpänen pysyi sitkeästi liian korkealla.

USA:ssa on alkanut viime kuussa uusi scifi-sarja Falling Skies, joka on ollut niin suosittu että toisestakin kaudesta päätettiin heti. Pääosassa on Teho-osaston Noah Wyle. Tietokoneeni sammuu nykyään AINA kun katson sillä jotakin videota. Tuonkin sarjan kaksiosaisen jakson sain katsottua kokonaan vasta monen yrityksen jälkeen. Puhumattakaan Supernaturalista...

Missasin myös vihoviimeisen sukkulan maahanpaluun em. ongelman vuoksi. Sukkulan piti palata Suomen aikaa 12.56. Kello oli 12.57 kun Nasa-tv:ssä alkoi viimein näkyä jotain ja pam, tietokone sulki itsensä. Kiitti mulle riitti... Argh.

Ostin itselleni Karvinen-lukuvuosikalenterin! Hintavertailu kannatti, Anttilassa Karvisen hinta oli 14.95e, Sokoksella 11.95e. Nuorena minulla oli aina sellainen ja vielä tämän vuosituhannen alussakin, mutta kovin tyhjää täynnä ne olivat loppuvaiheessa. Nyt päätin että sellaiselle olisi mukamas taas käyttöä. No jos ei muuta niin voipahan ainakin merkitä mitä ruokaa on kissoille milloinkin antanut, ettei tulisi annettua samaa ruokaa peräkkäisinä päivinä.

25. heinäkuuta 2011

Roskisdyykkari katsoo leffoja

Satuinpa tekemään taloyhtiön roskiksesta kivan löydön. Vasta edellisellä viikolla olin katsellut netistä langattomien kuulokkeiden hintoja ja todennut ne ihan liian kalliiksi kukkarolleni. Yhtenä aamuna töiden jälkeen onni potkaisi kun roskakatoksessa oli langattomat kuulokkeet omassa laatikossaan, päällä lappu "ota jos tarviit". No minähän otin kun tarviin...

Eräänä torstaina oli vaikea nukkua kun kaikki kolme kissaa makoilivat sängyllä minun puolellani. Siis oikeasti, mitä vikaa siinä toisessa puolessa muka oli? En saanut nukkua sittenkään kun kaksi kolmesta kissasta oli lähtenyt: heräsin siihen kun Olivia raapi jalkaani.

Seuraavana eli perjantaiaamuna olin töissä ihan sekaisin. Luulin nähneeni Scream-murhaajan kaksi kertaa. Vilkuilin koko ajan olkani ylitse. Ja kaikki tämä johtui siitä että olin nähnyt painajaisen.

Ja jonain lauantaiyönä onnistuin katsomaan Kleopatran loppuun asti, vaikka se loppui vasta yhdeltä yöllä. En ollut nähnyt elokuvaa lapsuuden jälkeen, ja muistin siitä lähinnä vain käärmeisen lopun. Leffa oli aikamoisen tylsä.

Seuraavana päivänä eli sunnuntaina katsoin ensimmäisen kerran klassikkoelokuvan Auringonlaskun katu (Sunset Boulevard), joka sai täydet viisi tähteä sekä Savon Sanomien että Hesarin arvostelussa. Miljoona kertaa mieluummin olisin katsellut viikkoa aikaisemmin ollutta Sumujen siltaa, jonka näin silloin ehkä vasta kolmannen kerran. Onhan siinä idolini Vivien Leigh. Oh lady Margaret, you are naive.

Ja sit oli joku tiistaiyö jolloin katsoin viimein leffan jonka olen halunnut nähdä lähes kymmenen vuotta. Viimeiseen pisaraan (Enough). Siinähän on nimittäin Teho-osaston Noah Wyle. Esittääkin aika paskaa tyyppiä.

Viime ajat olen syönyt mansikkarahkaa. Ihan liian hyvää.


Kasvikset syrjäyttävät perunalisukkeet ravintoloiden lautasilla

Leipomot tiukoilla, karppauksen uskotaan suitsineen leivän kysyntää

21. heinäkuuta 2011

VHH-kirja: Ruokavallankumous

Jokaisen lihavan tai muuten sairaan ihmisen pitäisi lukea kuuluisan ruotsalaislääkäri Andreas Eenfeldtin karppauskirja Ruokavallankumous. Sitä ovat monet kehuneet parhaaksi kirjaksi aiheesta. Vaikkei se täydellinen olekaan niin todella valaiseva kuitenkin.

Sen jälkeen kun päätettiin erheellisesti että rasva on pahasta lihavien ihmisten ja diabeetikoiden määrä on moninkertaistunut maailmanlaajuisesti. Kun ruokavaliosta vähennetään rasvaa, hiilareiden määrä kasvaa automaattisesti ja lopputulos on maailman mittakaavassa todella karmea. Miten vielä nykypäivänä lääketiede voi erehtyä niin pahasti? Tuloksena on lihavuutta, sairautta ja ennenaikaisia kuolemia. Täysin vältettävissä olevaa kärsimystä.

Ruokavallankumous-kirjassa käydään läpi kaikki oleellinen: Mistä rasvakammo sai alkunsa, mikä rooli kolesterolilla on sydäntaudeissa, miksi rasva on terveellistä syötävää ja sokeri ei, mitä sairauksia hiilihydraattien syöminen aiheuttaa, miksi hiilareiden syöminen lihottaa ja estää laihtumista, miten karppauksessa pääsee helposti alkuun. D-vitamiinillekin on omistettu oma luku.

Andreas Eenfeldt on Ruotsissa tunnettu kostdoktorn-blogistaan. Nykyään blogista on olemassa englanninkielinenkin versio, Diet doctor.


Huok. Mitenhän saisi lähipiirinsä lihavat ja sairastelevat lukemaan tuon kirjan? No eipä sekään auttaisi jos ei ihminen itse halua mitään muutosta kärsivään tai lihavaan olotilaansa.

Luuletko olevasi täysin terve vaikka syöt hiilaripaskaa? Luule uudelleen. Minäkin tiedän lähipiiristäni vain yhden ihmisen johon hiilareiden syöminen ei vaikuta negatiivisesti.

Esimerkiksi nämäkin ovat merkkejä liiasta hiilaripaskan syömisestä:

*Kärsit raivokohtauksista jos edellisestä ateriasta on kulunut "liian pitkä" aika (virallisterveellisellä ruokavaliolla tämä aika on yllättävän lyhyt)
*Vatsasi turpoaa aterian jälkeen
*Koet tarvetta ruokalevolle syötyäsi
*Kärsit iho-ongelmista
*Sinulla on ilmavaivoja (vastoin yleistä harhakäsitystä jatkuva piereskely EI ole normaalia vaan merkki siitä että syöt väärin)

Vähähiilihydraattinen ruokavalio on kasvattanut suosiotaan niin että karppauskirjoillakin on nyt nettikaupassa ihan oma osasto. Nehän valtaavat jatkuvasti myydyimpien kirjojen listalla kärkisijat! Raaskisipa ostaa itselleen... No ei voi vaan pitää tyytyä lainaamaan kirjastosta.

18. heinäkuuta 2011

Tilasin netistä työtuolin

Raaskinpa viimein tilata itselleni uuden atk-tuolin. En ole halvemmalla löytänyt tuolia jossa on säädettävät käsinojat. Saa nähdä onko niistä mitään apua käsivarsi/ranne/hartiakipuihin.

Alennusten jälkeen maksettavaa jäi vajaat 91 euroa. Kotiinkuljetus maksaa onneksi vain 4e enemmän kuin tavalliset postikulut. Tämä oli nyt sitten toinen kerta kun tilasin ON24-nettikaupasta. Tällä kertaa toimitusajaksi sanotaan viikko, saapa nähdä..

Liityin kanta-asiakkaaksi vuosia sitten, joten sille tilille onkin kertynyt kiitettävästi rahaa. Harmi vaan kun nykyään voi käyttää vain osan kertyneistä rahoista eikä kaikkia kerralla...

Kantsii siis liittyä huonekalukauppa ON24 kanta-asiakkaaksi käyttäen koodia ACSODMG niin saa heti 15 euroa (normaalisti 10e) ilmaista rahaa tililleen. Ja jatkossa aina euron parin viikon välein. Kivasti kertyy pääomaa jos joskus sitten päättää jotain tilata.

Tuonne olikin tullut myyntiin aivan ihania tauluja. Minulla ei vaan tietenkään ole niihin varaa joten tyydyn varastamaan kuvat blogiini. More to come..